fredag 23 november 2007

Loservarning





Bild av Nina Hemmingsson.


Min mamma har försynt placerat ut visitkort med numret till vårdcentralens psykolog här och var i lägenheten. Under högar av tidningar & papper, bland cd-skivor, under tv-kontrollen, i badrumsskåpet bland ögonskuggorna. Som om jag, trots att jag rev sönder det första visitkortet hon gav mig, en dag kommer att få syn på en och med ett AHA bubblandes i maggropen tänka ”Ja, men nu fattar jag! Dags att ta tummen ur arslet då & bli lycklig en gång för alla!”


”Är vi framme snart?” har utvecklats till ”Har du ringt till vårdcentralen än?” och om det överhuvudtaget funnits någon charm i det förstnämnda så gick den förlorad i transformeringen. Att ba liksom nördmorsigt tjöta på någon att ta tag i sitt liv ger samma tvärtemot och sätta sig på tvären – effekt som att skrika åt sin tonåring att städa upp i sitt snuskiga sunkrum. Rent instinktivt måste man sucka och rulla med ögonen och kämpa emot för att visa att man inte tar några order utan är sin egen jävla boss. Att kidzen måste få sin space är en utopi som är svår att sudda ut & förhandla ner.


070625. Meddelande från Psykiatriska kliniken:
"Vårt förslag är att du även fortsättningsvis har kontakt med din vårdcentral, och inte med oss.”

Med andra ord:
”Du har inget här att göra din fula sugga. Sluta besvära oss nu.”


Förnedringen är ju total. Jag har blivit dissad av vuxenpsyk. Jag får inte ta del av deras fantastiska kompetens.
Som om jag vore en amatör. Ett fiasko. Underklass som inte uppfyller deras höga krav på vad dom släpper in i sitt palats. Någon som varit dum nog att tro att hon var tillräckligt fucked up for life för att få lira i en högre liga & leka med dom tuffa flickorna.
Nä, det lilla drägget får nöja sig med det fattiga & halvdana & B-iga utbudet hos vårdcentralens psykologer istället. Samlingsplatsen för misslyckade stackare som aldrig tog sig längre och högre upp än så.
Vad fan, om jag ändå ska må både piss & bajs så är det ju lika bra att slå på stort och sikta mot eliten, för något vill man ju ändå vara bäst på.


Jag har ingen lust att prata litegranna.
Jag vill bli ett lobotomerat psykvårdskolli som knappt minns mitt eget namn och trycker i mig så mycket medicin per år att de brittiska barnens frityr & sockerintag blir löjligt låg i jämförelse.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

15 kommentarer:

  1. Att vara bäst på att må jätte skit är kanske mer upplyftande än att bara må lite skit.
    I dag är jag nog bara på andra eller t.o.m tredje plats...men igår var jag fan på första plats. Då var jag bäst!

    Kram till alla från en blåsig och snöig bit i världen Sverige

    SvaraRadera
  2. Det sjuka här e att jag hajar vad du pratar om. Man vill ju va bäst. Själv har jag också varit hänvisad till Hvc istället för psyk, men så vips, förra måndagen blev man ju intagen på vårdintyg. (Inte för att skryta då, men tvångsvård?! Hur coolt e inte det va?!) Håller med dig, ska man va galen ska man fan va galen också...;)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag älskar dig - faktiskt! Tror att det bara är vi miffon som faktiskt förstår vad du talar om. Fy katten för att bli dissad av vuxenpsyk och prata piller och strunt med Dr. Kowarzech på VC medan han puttar upp sina beiga glasögon på sin annars så beigea kropp. Stå på dig!

    SvaraRadera
  4. Haha, trodde att det bara var jag som gick runt med dessa bisarra tankegångar.
    Kanske inte är så himla absurt egentligen, jag menar, mår man dåligt så vill man ju bli tagen seriöst, och att då bli hänvisad till vårdcentralen med all ångest känns ju bara som ett stort skämt. Särskilt när man hör talas om folk som fått nån slags en veckas - livskris efter en bryten nagel kommer in hur lätt som helst på psyk.

    Judith: Igår tror jag också att du var bäst! Skönt att höra att det inte verkar vara lika oumbärligt idag iallafall.

    Ela: Yeah, tvångvård, det är ju typ status när man väl börjar känna sig på bättringvägen. Nu har du nåt att skryta om inför barnen när dom blir stora! ;)

    Hosanna: Oh, "Dr. Kowarzech" är hemsk i sitt beiga rum och med sina beiga samtal. VC är underbart duktiga på att skriva ut rena rama sockerpiller och pynta depressionen med blommor i stil med " Du har väll hört att morötter funkar finfint med depp?"

    SvaraRadera
  5. Zelda; *s* eller att ordinera
    p r o m e n a d e r för det är ju stärkande för både kropp och själv och frigör maaaassor av endorfiner.

    Vi som inte kommer upp ur sängen och ur vårt ångestfyllda gungande då? Hur ska vi göra? Bli skjutsade i landstingets rullstolar ute i den friska luften kanske?

    SvaraRadera
  6. jag förstår känslan. jag kan tycka så, vad fan, jag kan väl åtminstone må dåligt på ett bra sätt. haha. dvs allt ska vara skit. eller ja, jag kan inte nämna något som inte är skit, och jag har inte låtsats vara deprimerad i fem år, men ändå. något vill man ju göra fulländat, vad fan.

    SvaraRadera
  7. Queen of the castle... thats me.// Kram vännen.

    SvaraRadera
  8. får du en könssjukdom eller har minsta lilla fundering så vet ALLA om att då går man till ungdsomsmottagningen och är såå välkommen. när du har halsfluss går du till vårdcentralen och får en jävla tid och det numret har ju alla.
    men vart i helvete går någon som du? (inget illa ment, men det är så himla självklart allt den andra, men psykiskt dåligt får man inte må.)

    jag har haft samma återkommande dröm sedan 2-3 år tillbaka och det är att på ett eller annat sätt flippa ur psykiskt för att sedan hamna på ett riktigt psyk, med riktiga mediciner. för en gångs skull tas på allvar.

    SvaraRadera
  9. Hosanna:
    Nej, vi som inte kommer upp ur vår säng och ur vårt ångestfyllda gungande....vi inbillar oss bara. Vi får fortfarande höra rådet att det hela löser sig med promenader och uppfriskande dagsljus.

    Anonym:
    Precis, något vill man ju ändå göra fulländat, och att andra också ska ska förstå hur extremt fulländat det är :P

    Sandra:
    Jag har faktiskt precis samma återkommande dröm som du. Att få flippa ur rejält, och därmed äntligen bli tagen på allvar. Men det verkar alltid hamna under " i framtiden" för riktiga psykutbrott verkar vara svåra, med tanke på att jag alltid verkar kunna hålla mig i schack.
    För vissa låter det förmodligen helt crazy att vilja bli "sjukare", men det handlar ju inte om bli sjukare eller må sämre. Bara om få utlopp för allt man stänger inne, på ett mer tydligt sätt.


    Hugs and kisses to ya all.

    SvaraRadera
  10. Jamen precis. Jag kan bli din ledsagare tillbaks ut i världen om du vill btw. :p
    När nu vuxenpsyk tagit dig under sina vingar.

    Ta hand om dig. Så gott det går..

    SvaraRadera
  11. Jag vet att jag har sagt det förut men det tål att upprepas. Du har en enorm förmåga att uttrycka dig, ett rikt och nyanserat språk. Underbart.

    SvaraRadera
  12. Sandra: Tack. Ledsagare låter fint :P
    Dock så tror jag att jag och världen redan haft vårt lilla roliga.

    Ta hand om dig, du också!

    Violin:
    Tack så mycket för din fina kritik. Du anar inte hur glad det gör mig!

    SvaraRadera
  13. Nu vill jag ha nya inlägg *sätter mig och väntar i protest*

    SvaraRadera
  14. det skadar ju aldrig att ha humorn i behåll - hur kasst man än mår..

    ang. att bli hänvisad till vårdcentralen.. själv blev jag hänvisad från en psyk.mottagning till psykakuten till vårdcentralen som hänvisade mig tillbaka till psykakuten eller till någon privat mottagning. tror de att man orkar med sånt krångel när man just använt alla sina krafter till att överhuvudtaget orka söka hjälp??

    byte av ämne: roligt att du ser potential i min blogg! :) då har jag en läsare iallafall ;) ha ha...

    SvaraRadera
  15. Hosanna:
    Varit dött här ett tag, men nu är jag back in business! ;D

    K:
    Det känner jag igen, hänvisningar är verkligen äckliga. Som om psyksjuka skulle ha ork med en massa jävla moment 22?

    Haha, men en läsare vid en nystartad blogg, känn dig stolt girl! Det är det inte många som lyckas uppnå ;)

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]