torsdag 1 november 2007

Keep on smiling



Möt Stefan. Killen med groove. Med stajl och smajl. Han som blir hög på livet i sig själv och skrattar så det mullrar i mossen. Ja, här har vi allt ett enda stort knytte av positiv energi.
En charmknutte till svärmorsdröm i struken sweatshirt, manchesterbyxor och loafers i sunkigt skinn. Någon som (med ett lismande leende) tittar på din mamma och säger ” Det här måste vara systern förstår jag!”
Stefan är livscoach och har koll på det här med lycka.
Han vet precis hur du ska göra för att klättra förbi alla andra på bönstjälken och nå himlen.
Med ett smil.

Stefan delar med sig av sina lyckorecept och sundhetsframgångar på e-health. Verkar vara en rätt hygglig prick som då och då präntar ner new age – flum som faktiskt är användbart och godtagbart. Men ibland slår det slint. Ibland blir löjlighetsfaktorn så överexponerad att den sprängs av trycket och skadar alla runtomkring.
Föreställ dig detta: Du har kommit hem efter en gruppvåldtäckt, varit utsatt för incest, sett din bästa kompis dö i dina händer, lagt dig framför ett tåg men vaknat upp utan ben, nyss fått beskedet att du har cancer som spridit sig till skelettet och Stefan tycker att det är en god ide att du lyssnar på
detta.
Kör på några gånger och ditt problem verkar roligare än en Pierre von Essen som lipar framför Aftonbladets kameror över att hans pappa testamenterar alla pengar till den övergödda katten Bernard.
Ja, fem minuter senare sitter du där som nyfödd med ett problem som reducerats till ja, ingenting! Det kan Stefan nästan garantera.

Vi kan alltså slå fast vid att killen tycker att det är kul att skratta. Att han tycker att det är alldeles superduper med distans. Och visst håller jag med honom om att distans är fina grejer, men det finns också situationer vars bearbetning och att överhuvudtaget ta sig själv på allvar är minst lika viktigt.

Som avslutning, föreställ dig också detta:
Du ligger hemma i din sjuksäng i en ostädad sunkig lägenhet. Deprimerad, självmordsbenägen och oförmögen att ta hand om de allra viktigaste sysslor.
Då ringer det på dörren.
Fem hurtigt snabba ringningar.
Det är Stefan. Han bär upp ett flin i samma stil som på fotot och kliver in, utan minsta antydan till inbjudan.
Stefan ( Med ett leende)
- Du var mig en ful och hängig stackare! Legat och latat dig hela veckan antar jag?
Kränkt och ledsen sänker du blicken mot golvet.
Stefan ( Med ett leende)
-Aha, självmordstankar säger du? Glöm mobila teamet eller nationella hjälplinjen, Mr Beans semester är svaret för dig!

Gör som Stefan. Keep on smiling.











( Andra bloggar om: , , , , , )

6 kommentarer:

  1. Säger det igen... Väldigt bra texter och roliga... hur sorgliga de än är i botten...

    Texten om dig och din morbror kan få mig att skratta än...

    Många säger att användning av skrattmusklerna (fejkat skratt) får igång saker i kroppen & hjärnan som är bra... fan nu låter jag ju som Stefan!

    SvaraRadera
  2. *kräks* Nej, inte åt dig utan åt alla lismande hurtbullar som helt saknar kontakt med det verkliga livet.

    Och farbror Sid; jag varnar dig!*ler lite bitterljuvt*
    Du är ruskigt farligt ute med ditt snack om skrattets betydelse. Livet är som att pissa i motvind. *basta*

    SvaraRadera
  3. Tack Sid, you made my day!

    Hosanna, haha, lismande hurtbullar borde plockas ner från sina fluffiga små moln och få sätta tänderna i något riktigt tungt och jobbigt, och sen kliver man fram med hånfullt leenden
    - Are you still smiling? Hu? Hu?


    ---
    Det är inte så att jag motsätter mig hela endorfin, förlösande skratt och distans - grejen, för jag tror att det hjälper i viss mån, men det är knappast svaret till allt.

    SvaraRadera
  4. Ja, vad vet jag... här på min färd genom livet på en räkmacka... ;-)

    SvaraRadera
  5. Zelda; helt off topic!

    Leran hittar du lätt hos crearomes återförsäljare, vilket är i stort sett alla hälsokostbutiker. Har de inte leran hemma kan de ta hem den utan extra kostnad. Så om du inte bor i ödemarken rekommenderar jag ett besök i hälskosten först.
    Jag brukar inte best. från hemsidan - annars hade vi kunnat sambeställa ;)

    Nu tror jag nog iofs att du skulle kunna hitta ngn annan att sambeställa med på http://lockig.se/forum/

    SvaraRadera
  6. Ett svar till dig från Aud (i min blogg)

    Postat av: aud
    Hej Zelda, på www.bodystore.se kan man handla rasul och de har ingen minimumgräns.

    2007-nov-01 @ 19:18
    URL: http://naturligskonhet.blogspot.com

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]