måndag 24 januari 2011

Det sägs att allting vänder och det stämmer väll på sätt och vis när en stannfågel ger sig av






Och efteråt har jag hela natten på mig att ångra min balkanhoriga träshsminkning, lolitadressen som bah skriker lapdance, varje ograciöst försök att bjussa på zelda – before the twilight took the princess, varje sexpack av trögflytande social inkompetens 7,2 % och min verbala jävla prostataförstoring som sätter ett svidande stopp för att dra ner blixtlåset & irligt blotta mina förhudsfilthy secrets. Jag borde varit med i föreningen av skottsår, i stödgruppen för sårande rekryter, soldater & sous-lieutenants svinfullt laddade med traumatårar & hjärtsplitter, Jag borde lagt huvudet på sned, nickat oftare & veteranväglett lite mer, jag borde tagit emot talpinnen när det var min tur att spy ur mig en personlighet & jag borde bytt till ett hemmafestligare ansiktsuttryck när det var dags att mysbelysa något annat samtalsämne. Jag borde inte stängt in mig i badrummet med min egen osäkerhet & gett den hela min odelade, pudrade uppmärksamhet, jag borde haft autofokus på två skarpa & kontrastrika mittpunkter istället för att söka min sinnesstämning i varje reflektion & fälla upp blixten för att kasta ett skoningslöst ljus över mina minnesvärt stelbenta felsteg & bildosköna indifference. Jag borde ha varit
någon annan, någon som inte blivit så hospitaliserat tömd på reaktioner att Queen L:s ”Jag vill dö” lika gärna kunde ha varit ljummen mikromat, fattade pusselbitar, den där långa väntan mellan de fem rökslagen. Nån som fortfarande är n00big nog att uppröras & förvånas. Om jag får skylla min brist på ”Säg aldrig sådär igen!” så skyller jag på Captain Morgan som inte gjorde mig tillräckligt våt.

Viola frågade om livet slutat leka hela havet stormar & jag står här utan stol & försöker ännu komma till underfund med om jag överhuvudtaget är med i leken eller inte, om jag är ute eller har tagit mig ur. Hon hade kunnat skaka en Mystic 8 Ball & få samma otillförlitliga nonsens till svar för mitt psyke är lika lätt att räta ut som en Rubriks Kub & jag kan inte ens få ihop ett slutresultat med kalkylator, kanske räknas inte framsteg som inte lämnar bestående avtryck & kanske har misströstan i svettarmband & bamseplåster som tassar runt i nätta ballerinaskor & försöker att leva så ljudlöst som möjligt bara bytt skepnad till en leda som spottar lite mer generalsnus, trycker upp en trampigt urringad egografi på blöggen & taggar sin exiztenz som worthless. Är det inte så att även om jag kan klä upp mig för att gå ut & grogghora så är jag bara en sprucken söm ifrån att skära upp handlederna vertikalt? Att jag är precis samma buppiga & besvärligt självsäkra fall som 2003 blev journalantecknad som ” pat med självskadebeteende och dödslängtan. Har sagt att hon vet att hon inte kommer leva länge och att hon en dag kommer ta sitt liv.” ?

6 kommentarer:

  1. hej zelda elda, bor du också i umeå?

    SvaraRadera
  2. Born and raised, vad var det som avslöjade mig?

    SvaraRadera
  3. Jag lever efter mottot:
    Det löser sig.

    Det låter banalt och simpelt och totalt meningslöst, fast oftast så brukar det mesta lösa sig i slutändan.
    Kan inte påstå att mitt egna mående har förbättrats något vidare sen jag själv gick på bup,(nuförtiden vuxenpsyk) tvärtom verkar det bara bli värre. Men förhoppningen om att det en dag kommer lösa sig, känns bättre för stunden.

    Har också mina journaler ifrån bup hemma, brukar läsa dem ibland när jag har tråkigt. Vore däremot ännu mer intressant att läsa mina journaler ifrån vuxenpsyk där självskadebeteendet blev mera uppenbart och jag inte längra endast var en "arg tonåring med föräldrarproblem", liksom...

    SvaraRadera
  4. Jag känner också på ett liknande sätt, att även om jag ibland kan göra vissa saker som av många anses som typiska "må bra"-saker, som t.ex. att gå ut på krogen, så är jag mycket nära det slutgiltiga sammanbrottet. Bilkraschen med döden, liksom. Men jag hoppas ändå att detta krogande eller vad än det må vara man tar sig för som de "normala" också gör, kan leda till att både du & jag blir i alla fall LITE starkare.

    Jag gillar för övrigt mycket i denna text, speciellt dessa lines:

    "zelda – before the twilight took the princess"

    "Jag borde inte stängt in mig i badrummet med min egen osäkerhet & gett den hela min odelade, pudrade uppmärksamhet"

    &

    "Viola frågade om livet slutat leka hela havet stormar & jag står här utan stol & försöker ännu komma till underfund med om jag överhuvudtaget är med i leken eller inte"

    KRAM! & åh, jag vill så gärna träffa dig nästa gång jag kommer upp till Umeå.

    SvaraRadera
  5. Erika: Jag försöker också leva efter det och även om ingenting har löst sig på tio år så vad fan, nåt måste man ju hålla fast vid. (Tvångslyssnar på Timbuktus " det löser sig" tills det enda jag kan tänka är att det fixar sig tillslut)
    Jag har vissa journalanteckningar från vuxenpsyk sedan min inläggning som är skoj att läsa mest för att läkaren var en komplett idiot, men att få lägga händerna på ALLT dom skrivit om en hade varit greeejt.

    SvaraRadera
  6. Candy: Precis, det känns så jävla fucked up att även om man nu överkommit och blivit lite bättre på vissa saker och områden så känner man sig bara ÄNNU närmare det totala breakdownet. Wtf?

    vad askul att du markerade ut de stycken i texten som du gillade, och du måååste träffa mig när du kommer till mina hoods så får vi filmnörda loss rejält!

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]