söndag 24 augusti 2014

Ett spel med märkta kort, ett spel du aldrig kan vinna, och denna sällsamma längtan är allt du ska finna.



Mina färger rinner av mig. Och nej, rinner är förstås inte rätt ord, men det är rätt känsla.  I can see my true colors shining through & jag lovar dig Cindy;
det är just därför som jag är så jävla omöjlig att hålla kär. Det är inte malignt melanom eller fula skinnlinjer som är den där baksidan av att stjärta ner sig i en ranglig solstol från Rusta, hinka i sig fesljummet termoskaffe & pressa fram en bondbränna. Det är att den försvinner tillsammans med klotgrillsos & besynnerliga cravings efter tugummipoppiga The Pinks- dängor. Så står jag plötsligt där framför badrumsspegeln igen & kommer på mig själv med att atavismgnola på Hanna Hedlunds ” Hallå, hallå, det här är X22, jag söker efter dig, jag anropar försvunnen astronaut, hallå, hallå” som ett slags rekviem för den lättsinniga ztintan i pastelltyg & mina sötbrödsdagar på Ullas sommarcafé. Jag skalas bort, lager efter lager av döda hudceller & geekiga listettor. Är bara ett Diminuendo. Ett outro i D-moll. Ett jävligt matt negativt av den jag hoppades på att förbli. Jag ser mig själv på riktigt igen & inte genom något slags varmtonsfilter som man spillt gammeldags gräddglass på. Jag ser att mina Färger Är jävligt Grå & att jag inte har mycket kvar här att göra förutom att tja… stena ihjäl Tomas Ledin med hans träffsäkra sommarhits & väsa ” Vad tycker du nu då om dina Svenska Flickor, din blåkäftade jävel?”. 

Några nyanser av Det var bättre förr

She used to want to be a ballerina. She used to want to be a paper swan - Buffy Sainte Marie

Månadens LOW-soundtrack: 





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. En fin livsnjutare... på sommaren.

    SvaraRadera
  2. "Det svåraste med att komma bort från sig själv ett tag är att komma tillbaka." Har du inte stött på gubben förr så leta upp Stig Johansson och hans huvudet-på-spiken-aforismer. I mina ögon är det en konst att vara in-yår-fejs-uppriktig och balansera på gränsen till att vara uppkäftig samtidigt som man är tårögt ödmjuk. Han skriver många klokheter. Och självklarheter - det är bara det att en annan inte kunnat sätta fingret på orden riktigt.

    SvaraRadera
  3. Tony: True story :)

    Hen heter A: Måste ha missat denna Stig i den stora författarmassan men det låter som en gubbe i min stil så ska försöka hålla ögonen öppna och leta fram mitt bibblankort.

    SvaraRadera
  4. Gört! Leta efter böcker som heter "Visst är det sant" och "Kamma noll". Bland annat! Om du addar mej på fäjsbook en regnig och tråkig dag så får du tillgång till ett helt album av hans otroliga smartheter och snilleblixtar..! (Alexandra Johansson) Tyvärr får du ju tillgång till annat strunt också men även till ett grymt Jan Stenmark- album.. ;)

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]