söndag 19 oktober 2014

Av idel kärlek, del sju.





Alby d. 5/11 – 1986. (Hälsa Kurt!)

”Hej på er småttingar!”
Får hoppas ni mår utmärkt och att ni överlever cesiumet. Jag lider av ett fel, det är att jag är en dålig brevskrivare. Vidare blev jag dubbelt så gammal nu, när jag fick veta att jag är farfar. Jag tänker ofta på dig och Kurt men vi bor så långt ifrån varandra. Att åka tåg har aldrig varit något nöje för mig ( utan en plåga). Vidare får jag tacka så mycket för det fina fotot, det var glädjande. Jag får väll hoppas att ni kommer sams?
Själv har jag haft ett helvete, redan när Kurt var nyfödd skulle Rut ut och löpa med andra karlar. Jag hade ju egen fastighet, så hon fick bo hos mig. Hon skulle väll också avliva Kurt? Ja, den tiden var hemsk. Jag sålde min fastighet och flyttade hit. Tänkte att Rut skulle bli bättre. Men det gick galet. Då flyttade också hela tattar-patrasket hit till S-holm. Britt med bilen fungerade som en hallick åt Rut! Kunderna togs hem tills Britts bostad.
Ett helvete, det vet jag vad det är. Det hon gett åt dig och Kurt är hämtat från min plånbok! För tre veckor sedan träffade jag en person som haft samlag med Rut. Jo, vet du. Han sade att hon stank SOM ETT GAMMALT JÄVLA KATTLIK! (Då fick jag roligt!)
Jag tror att hon skäms för att flytta, eller komma tillbaka till Tumba. Hon är eftersökt. Hon måste förhöras om allt hon har stulit! Hon är inte ensam om stölderna! Vidare så misstänker jag poliserna för stöld? Det sista nu var alla mina kläder, samt den där symaskinen i väskan. Du ska visst också vara inblandad i stölderna. Saken är den vet du Lasse, att jag har varit sjuk. Därmed får inget röras.

Nu har jag det lugnt och bra. Massor med blommor ger jag till gamla pensionärer.

Vilket namn fick lillflickan till sist, är hon döpt också? Barndop är en gammal katolsk ritual. Ett barn är ju rent, dopet betyder att man ska göra bättring, en nyfödd är ju ingen brottsling. Det var därför du förblev odöpt, likt som jag. Jesus döpte inga barn, han välsignade dem och tog dem i sin famn. Ja det är mycket med det jordiska! Präster har varit ett otyg förr, de hade en stor makt. De tillhörde ett djävulskt parti, läs bibeln om den barmhärtige samariten.

Jag borde nog vara fullpackad med cesium. Äter frukt dagligen, kokar soppor och krämer och kokar sylt till pannkakor. Jag är inte borta i matlagning. Då dillen var billig köpte jag massor och torka, så jag har dem nu i glasburkar. Dill vill man ju ha i ”pärgrytan”. Jag har åkt cykel två gånger i sommar, en vända till kyrkan, vidare en åktur till Tullinge och Åkermans, jag gav dem en burk surströmming. Det finns cykelväg, och då slipper man bilar. Bärplockare går inte heller säker för bilar – de kör ju in i skogen ibland. Jag har fortfarande käpp utomhus, orsaken är den att jag kan ”vicka till” om jag går på något föremål, eller en fördjupning i gatan.
Går Rut som sköka i Umeå? (Gathora) Hennes mor sade ibland att Rut varit bedrövlig i alla tider / samlag med småpojkar också.
Du hade också kunnat heta Eriksson, men jag räddade dig undan detta. Det är tattar-namn, såsom Lindgren, Andersson och Larsson.
Jag hoppas att du håller dig flytande.  Du hade bla. kunnat stämt fängelsechefen i Vänersborg, eftersom han överskred integritetsgränsen. Det var han som skvallrade till min äldste bror Gunnar att du stulit en bil i Umeå och hamnat i Herrljunga. Jag blev helt förskräckt då jag fick veta detta, det lät så otroligt. Margits pojke Rolf var också ett yrväder som barn, men nu arbetar han vid fängelset i Härnösand.
Jag brukar köpa någon flaska dessertvin emellanåt, men rökning har jag helt slutat med. Generalsnus brukar jag numera. Att sluta röka var det bästa jag gjort, nu blir man åtminstone lite lättare i bröstet. Ja, varför ska man elda upp pengarna under näsan? Räkna ut hur mycket ni röker bort på ett år! Det blir en skrämmande summa.

Rut är även misstänkt för att mörda mig med kvicksilver?   

Jag har skött mina arbeten, i betyget står det ”med nit och skicklighet inom sjukvård”. Ibland var det svårt, jag hjälpte många som hade liggsår, men jag fick det att läka också. Det är så många som blir vanvårdade inom det mentala. Läkarna i Göteborg var förvånade över mina insatser.
Flytta hit, tycker jag. Det behövs tunnelbaneförare och arbetare inom posten, sjukvården och SJ,SL. Ni kan få bo hos mig! Jag vistas inte i rummet, jag bor i köket.
Du är väll inte arbetsskygg? Här vid Jeppan arbetade jag mycket övertid. Började kl 7 och fortsatte till kl 22/23 om kvällarna. Då var det fart i gjuteriet. Jag hade ju Rut, Kurt och dig att försörja, vidare underhållsbidrag till Gustav. Så du har verkligen en pappa som har haft viljan att arbeta! Då jag var ung, ja alla, vi hade sådär 1,75 – 2 kronor om dagen + mat och kaffe hos bönderna. ( plocka potatis eller lasta skit i dyngkasa) Du skulle vart med på den tiden (Du lilla Lasse), det var helt andra priser på allt! Vi får väll lite mer i lön nu kanske? Men inte är det mycket! Allt är så dyrt nu.
Nu behöver ingen svälta ihjäl, inte ens A-bögarna på torget. Förr var det straffbart. Utan inkomst kallades de lösdrivare. En bonde som inte skötte sin åker, de hamnade under vanhävdslagen och blev bötfällda.
Hoppas du inte börjar med knark!
Många hjärtliga hälsningar ifrån Farfar Hej (Vanliga Veckan)
/Fritz von Martin.

5 kommentarer:

  1. Älskar inblicken man får i denna farfars liv. Vill gärna veta mer bakgrund; vem är denna man? Är det släkt till dig? Och vart hittar du breven? Such guldgruvor du har runtom dig alltså & SATAN så avundsjuk man blir.

    SvaraRadera
  2. Miche: Haha, jorå det är farfar min som varit duktig på att plita ner sitt liv och leverne och pappa som varit duktig på att spara breven. Resten är arvegods and stuff. Nackdelen med guldgruvor och guldfeber är att det förvandlar lägenheten till en enda stor röra och ett helvete att försöka städa =P

    SvaraRadera
  3. Åh Z ditt underbara, kuttersmyckade stycke! De här breven är bäst på hela internet tamejfan!

    /je suis C

    SvaraRadera
  4. Tack du underbara store och mäktige C! Fnizzar inombords och slår vad om Martin sitter någonstans i sin eterhimmel och höhö:ar för sig själv :)

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]