torsdag 31 oktober 2013

Och jag vet att jag kan fastna i en feber, du har kallat den för hänsynlös och kall.



Inför attacken är jag värnlös. Jag är ett Yellowstoneutbrott, en oförutsedd oförrättsexplosion, en tillrande naturkatastrof. Gråten tränger upp ur mitt demoniserat demoraliserade inre så våldsamt att jag inte kan värja mig & plötsligt sjunker jag ihop på en trappavsats befläckad med bleka spår av mittemotgrannens kaskadkalas som ett ynkligt hulkande sprutluder, en genomblöt selfpityfitta. Där sitter jag alltså vitskjortstradig i min Vanish-rena, välstrukna & omväldigande jävla VUXEN-DOM & gråter som ett barn. För att jag inte är tillräckligt dekadent. Psykofarmakaskadad. Ett vårdvrakigt, darrande tillvänjningsoffer. För att Mariehems hälsocentral tittar åt ett annat, mer kognitivt håll när jag förläget blottar det allra privataste & trängtar efter någon rundhänt & villig, någon som inte bangar inför tanken att göra DET. Langa lindring legalt & VC-vitt. Det är vad jag vill få ut av livet.
Droger.
Att få min prescriptioncherry popped. Bli mercyfucked.
Hämta ut en verktygslåda för att kunna greja känslan av att vara irreparabel. Svepa in mig i en benzobehaglig slöja, tiltshifta alla skarpa kanter, bara svepa fram & förbi som om mina ben inte kan vika. Som om jag har ett soft focus-filter för ögonen. [Jesus på korset: Min gud, min gud, varför har du övergivit mig?
Och romarna svarade: Kom ner därifrån ditt satans åbäke & ta en rask promenad runt elljusspåret så ska du se att han möter dig halvvägs.]
Mig har dom förnekat. Pappa har dom öppnat dörren till beroende för, lett ut på snåriga SSRI-stigar & in på snabba genvägar förbi det som jagar honom. Pappa som alltid trivts bäst med båda fötterna på marken har dom gett en roadtrip på Stilnoct & Sobril. Pappa som inte ens är medveten om hur högt han kan komma har fått ett Imovanelyft. Pappa som fick in en fot i psykiatrin så sent som förra året har redan tagit sina första, tyngdlösa xanorsteg.
Multivitaminkrya pappa som med ett intervallöpningsblänk i pannan hade proklamerat att han faktiskt känner någon som gått direkt från en karta valium till rökheroin mellan poweradeklunkarna, han som hittat otygspiller i sin nittonåriga dotters skinnjacksficka & förklarat att dom ser hon naturligvis inte röken av igen. Bråte ska ligga på tippen, inte på tungan.
Är det så konstigt att någonting brister när han hasar sig över linoleumgolvet i sina vintervälnötta fårskinnstofflor & berättar att han fått ännu ett tillskott i dosetten?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

  1. Fängslande läsning. Samtidigt kan jag inte låta bli att bli ilsk över det faktum att läkarna är snabba med att skriva ut vilka recept som helst nuförtiden (jobbar själv väldigt nära läkare dagligen så jag har bevittnat det med egna ögon å så vidare)...även om mediciner många gånger hjälper finns det tillfällen då det stjälper ännu mer å gräver ett stort fett hål för den som valt att ta till sig hjälpen som ges.
    Det är ett komplext samhälle vi lever i.

    SvaraRadera
  2. Tack Michaela :)
    Håller med om att det är komplext. Antigen skriver läkarna ut för lite eller för mycket. Särskilt är dom väldigt snabba på att skriva ut antidepressiva oavsett om personen verkligen lider av depression eller inte. Stör mig på hela den här slapphänta " testa det här"-idiotin. Att man bara ska svälja ner allt och se om det funkar ( hej försökskanin), fastän det finns sätt att se vilken medicin som passar och vad som är den rätta dosen. Minns inte om det var genom blodprov/röntgen eller dylikt men jag antar att vården tycker att det är för dyrt att verkligen gå till grunden med någons psykiska ohälsa.

    Men angående benzo och liknande så verkar allt handla om hos vilken läkare man hamnar hos. Om denne är Pro eller No No. Själv har jag haft ångestproblematik i ca tio år och jag får ändå inget annat än Atarax, som givetvis inte funkar. Min pappa fick Xanor efter två besök hos en läkare. Så det är ju lixom helt craaazy, alltihop.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är ytterst svårt att hitta ett mellanting. Jag jobbar själv inom vården och när jag går till min husläkare kommer jag alltid hem med minst ett nytt recept, varenda gång. En gång när jag tog upp en del ångestproblematik å sånt hade jag, utan att överdriva, fem nya mediciner med mig hem sen. Varav 3 jag sket fullständigt i att ta.

    "Men prova detta, det är mycket bra!"
    "Hur vet du det? Finns det forskning på att den fungerar? Har du själv provat det? Vad har den för biverkningar?"
    "Eh... nej! Inga biverkningar! Man blir inte beroende!"

    Ok. Jag blir sjukt upprörd av detta, därav utsvävningarna...hehe. Hur som helst så har du rätt, det är verkligen svart eller vitt. På ett sätt kan det vara bra, men samtidigt >måste< samtliga läkare göra en personlig bedömning. Svår ångest för mig kanske inte är svår ångest för dig å därför kräver vi olika behandling...ah.

    Ja. Det är sjukt komplext. Å jag förstår verkligen varför depressioner & ångestproblematik ökar i samhället.

    SvaraRadera
  4. Eh, det jag menade med att belysa att jag jobbar inom vården är att jag är kritisk till doktorerna samt att jag har grundläggande kunskaper å så. Michaela

    SvaraRadera
  5. Säger bara en sak - Tacka vet jag google! =D Måste varit en hiskelig tid när folk helt enkelt var tvungna att lita på att doktorn vet bäst.

    SvaraRadera
  6. Hmm.. En liten tanke bara, kanske medecin inte är lösningen? Men va vet ja...

    SvaraRadera
  7. Anonym: Nej, inte på det stora hela och långsiktigt förstås. Vet ju egentligen att det inte är någon bra lösning.

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]