tisdag 15 oktober 2013

Av idel kärlek, del två






Norsborg. 1983.
Hej på dig min ”lille” älskade son!
Hoppas du och din fjälla kommer sams! Jag mår lite sådär ”huller om buller”, ibland är jag vinglig i både benen och skallen. Har inte åkt cykel under åtta års tid. Den 7e juli satte jag nya däck till cykeln som jag fick av Margit Eriksson. Det var den där kvinnan som vi besökte ibland, hon är död nu sedan sju år tillbaka. Det var hjärtat som krånglade. 

Du ska sluta röka Lasse, det har jag gjort! Man mår så mycket bättre. Jag kör enbart med snus numera, ibland glömmer jag bort att snusa också. Trivs du i Umeå? Har du något arbete? Nu är du så pass vuxen så jag kan nämna till dig och Kurt att det var jag som ordnade så att ni fick fosterhem. Rut hotade mig med att hon skulle slå ihjäl de här förbannade ”ongdjävlarna”. Det sade hon ofta. Du Lars, du började gråta när hon sade det. Kurt, han bara skrattade åt henne. Jag fick vända mig ända till länsstyrelsen. Jag skällde ner hela barnavårdsnämnden, de motarbetade mig. Rut var så förvirrad så hon hade säkert mördat er! 

Kurt och du, ni var så snälla som barn, jag hörde aldrig ett ont ord ifrån er.  Inte ens en svordom. Hurdana är ni nu? Hoppas du sköter dig Lars. Du har ”äkta” tattarsläkt på mammasidan. Din mormors föräldrar var tyska tattare, din mormor är född i Skåne. Jag brukar besöka Filadelfia emellanåt. Var hem till en pastor för två veckor sedan och spelade dragspel och piano. Har också spelat piano i kyrkan. Om Rut har skänkt er något så är det säkert något som tillhör mig. Alla mina kläder + allt annat har tattarna stulit. Symaskinen, gitarren, kläderna, gamla mynt. Kameran fanns kvar. Om ni kommer häråt så skriv eller ring först, Tel. 0753/77441. Hon heter Lena Sommes som har telefon, hon är ifrån Umeå ( En ung flicka). I förrgår fick hon en stor blomma av mig. Är Kurt AMS arbetare fortfarande? Det var jag också en tid. Då hade jag enbart 9.50 per timma. Nu har de väll sådär 35 kronor?

Jag har inte haft det så lätt. Hade ”fam_Rut” samt Gustav på ”avbetalning”. Arbetade till kl 23:00 om kvällarna. Gunnar är tio år äldre än jag och vill nu att jag ska komma till Vänersborg och spela på hans egenhändigt byggda fiol. Han är helt omusikalisk. Jag är den enda inom den Nordiska ätten som spelar, och mandolin sköter jag bäst! Den hade jag på en fest en gång och spelade, gästerna de dansande, det var mambo, skottis, vals och tango. Jag lärde mig att spela mandolin då jag var i Göteborg, året var 1948. Arbetade också som murare i Vänersborg. Jag är hemma inom många yrken. Det är hemskt att man har tappat balanssinnet såhär, jag kan knappt sitta eller stå i någon ställning numera. 

De gamla stolarna jag har, dessa har jag skrivit ditt namn under. De är från 16-700 talet. De bröder som gjorde dem heter ????. De var två bröder som livnärde sig på fiske. Jag vet att Rut har varit upp till Umeå, är hon kvar där än? Hon är eftersökt angående grova stölder, samt att undanhålla andras tjuvgods? Ja, hon är, eller har alltid varit galen alltsedan jag blev bekant med aset! Jag har inte haft det lätt med den där tatterskan och hennes syskon. ( Kåta som kaniner är de!) Det är lite för långt för mig att åka ensam till Umeå. Du och min blivande ”sonhustru” kan väll komma hit istället. Ni får eget rum här. Själv så kan jag ligga i köket. Har du något arbete eller går du på sossen? 

Hoppas du inte blir en buse såsom Gustav! Han har utövat mycket! Var fängelse-kompis med Clark Olofsson. Han har både rånat och bestulit mig. Det är förskräckligt, har inträffat vid flera tillfällen. Vi har mycket att prata om när vi träffas någon gång. Varför inte flytta häråt? I Umeå är det kalla och snöiga vintrar, här är det bättre! Du får bo här hos mig.
”Hej lilla pojken!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]