torsdag 3 mars 2011

¤ 1-up! ¤



Fruu Snäsfitta som lämnade mig i luren med panik!bultande hjärta & stora, blaskiga kallsvettsfläckar på vad som tidigare varit en clean & tvättmedelsfresh grateful dead-tisha i tron att jag lagt min fragila framtid i händerna på en riktig hondjävul – visade sig vara betydligt mindre snorkigt snipfittig live än jag trodde. Påsögd, separationshullig, exhausted & tröttpåprecisallt men männischokompetent & släpigt sympatisk mellan gäspningarna, och inom läkarklicken har man i regel inte sådan tur att man skrapar fram något trevligare än arroganta nitarlsen & besserwissers så licenserat storhetsvansinniga & uppblåsta att man knappt ryms i deras arbetsrum, in their minds eller filofax. Min Åsa är i en annan klass, den klass som prioriterar att snooza fram sina bördor & lägga ner några extraminuter på att raklångt ligga kvar i sängen & djupsucka istället för att reda ut tovorna i sina spröda & frizziga lockar, som sävligt förtär sina ica-baguetter med skagenröra i fikarummet & bollar lite trivialiteter med kollegorna så som man bör men tar varje ensamt opportunity i akt att fönsterblicka ut mot förföriska vägar som kanske leder till något vurmglowigt livsviktigare, nån kramgo Larz Kristerz –tryckare på dansbanan, ett förtidspensionerat, lerskulpterande & origamiskt bättre, en mening som Gud grävt ner i åkerfräkenlängorna vid vägkanten. Hon ser att jag blinkar av akut desperation för att hon själv är lika nära att tacka för sig, resa sig upp & helt uttryckslöst sticka en blyertspenna genom halspulsådern.
Nu är jag disturbed and heartsick på parasitstämplat papper igen. Mellan den tjugosjunde februari och den andra mars var jag tydligen frisk & fullkomligt kapabel att skaffa mig ett arbetarklassificerat högre människovärde som moppdriven lokalvårdare, synd bara att jag inte kände av det; den där frustrationsfebern som sjönk & livsolusten jag svettades ut över en natt.
[ Föresten, om en läkare lixom sitter & råstuderar ut ens marknadsvärde & kommer fram till slutsatsen att ” du ser ju ut som någon som skulle kunna bli uppvaktad”, ska man reagera med genans, förtret eller ett omg-did-she-really-just-said-that-flabb? Jag körde på alla tre.]




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag gör mitt bästa, men jag begriper fortfarande inte vad du egentligen syftar på :/ Förutom en eller möjlogen två andra som brukar kommentera.

    Att du uttrycker dig stilistiskt och litterärt avancerat, är ju annars klart. Bra, little girl with the face which-is-not-so-bad-as-you-think ;)

    #Rickard

    SvaraRadera
  2. Rickard: Tackar och bockar för språkkomplimangen ^^
    Jag begriper inte heller vad du syftar på när du skriver att du inte begriper vad jag syftar på =P
    Really, vad förstår du inte?

    SvaraRadera
  3. Läkare är för övrigt mästare på att få fram ruttnande grodor.

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]