lördag 22 september 2007

Nu rufsar vi till håret och sprayar in lite volym och rock n roll

Bild av Nina Hemmingsson.



Jag och en kompis sitter i bilen. Från cd-spelaren hörs Lars Winnerbäck med ” Av ingens frö”. Metaforerna är klockrena och varje rad i texten är skriven med allra största eftertänksamhet och talang. Jag lutar mig bak, och sjunker in i en värld där Winnerbäck är Gud, och hans musik min bibel.
Helt plösligt:
Kompis – Rock n roll i ditt hår? Vad är det för svammel? Man kan ju inte ha rock n roll i sitt hår!

Nu är det ju så att rehabavdelningen har klargjort och snällt förklarat för mig att jag har samma IQ som en kastrull. Dom har begripit att man måste lägga huvudet på sne och tala högt och långsamt till mig, för annars kanske inte den smått cp-skadade dumskallen förstår.
Men det ska inte få hindra mig.
Det är fan min rätt att känna mig överlägsen. Att växa mig stor och se ner på en mindre utvecklad stackare.


8 kommentarer:

  1. Ey: en gång i tiden fick Winnerbäck bara resa & omkostnader för ett litet uppträde. Till skillnad från andra vis-snubbar tog Winnerbäck betalt och krävde respekt. Ser ut som om det funkade hyfsat bra.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, ser ut som om det funkat ruggit bra :)

    SvaraRadera
  3. Nja, ditt IQ måste vara lite högre än en kastrull. Annars hade du inte skrivit så förbaskat bra. ;)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket :D
    Tyvärr är ju arbetsförmedlingen och samhället i allmänhet så tråkiga att dom endast räknar IQ som i ens förmåga att kunna minnas siffror och se mönster. Sådant där logik-trams :)

    SvaraRadera
  5. Därom tvista de lärde. ;)

    Enligt Gardner finns det många olika sorters intelligens. Logisk/matematisk är bara en av nio.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner

    SvaraRadera
  6. Tack för länken! Upptäckt att jag faktiskt läst om de nio intelligenserna förut, och det är helt klart en intressant teori som borde få utrymme.
    Men jag föredrag dock den barnvänliga versionen :P
    -http://larstilar.cfl.se//default.asp?sid=1351

    SvaraRadera
  7. "Av ingens frö" är faktiskt en av mina favoriter med Winnerbäck. Texten är helt klockren.

    Du vet väl att IQ-testen många gånger ifrågasatts starkt? Man har ju även tagit fram olika typer av intelligenser, tex. de sju intelligenserna. Jag vill minnas att jag blev intrapersonellt intelligent när jag gjorde ett sånt test. Du kanske är språkligt intelligent? Hatar IQ-test, för jag har ingen fallenhet för logik och siffror. Varför skall det vara det enda viktiga här i väst? Sen finns det ju emotionell intelligens också. Det tror jag att du besitter. Och ärligt talat så är det väldigt mycket viktigare än att kunna trixa med siffror...

    SvaraRadera
  8. Ja urs, IQ-test är hemska. Särskilt när man ska testas av nån slags myndighet. Det är typ " Här ska det minsann grävas så vi får se om det finns något där inne!"
    * stirra, stirra, tystnad, en penna som trummar mot bordet*
    Och logik och visuellt är alldeles vedervärdigt. Sådant där med trianglar, ringar och streck som man ska se nåt slags samband i. Jag ser inga samband. Jag ser just trianglar, ringar och streck.

    Tur att illvets iq-test finns.
    http://www.illvet.se/
    Där kan man svara fel på i stort sett allt, men ändå räknas som normalbegåvad och till och med över medel. Förmodligen för att dom vill att folk ska köpa deras tidningar.

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]