lördag 15 november 2014

Go for it eller Hell Nope?

Som vissa av er redan vet så är min största hobby att grunna över vilka låtar jag vill ha på min begravning & grejen är att jag inte är ett dugg finkänslig eller ödmjuk. Jag vill verkligen trycka på rätt knappar så att min bortgång blir en enda stor hulkfest. Frågan är om någon av låtarna nedan är ALLDELES för narcissistisk, kanske till och med så pinsamt jävla självupptaget att man bara vill dra fram skämskudden?
 [ Den här första låten ”Jag saknar dig” är världens (nästan) bästa låt från världens (nästan) bästa film med samma titel från världens allra, allra sorgligaste ”baserad på ett verkligt öde”. Och eftersom videon inte fanns tuben så har jag gjort mitt första försök att trixa ihop en egen musikvideo, vilket i klarspråk betyder: Ta er tid att glo igenom mitt ihopmix annars blir jag fan jävligt lezzen i ögat azzå!!! Funderar också på att kanske spela upp musikvideon på ett stor fetskärm bakom kistan men det kanske är för mycket begärt?] [ ”Du måste finnas”. Titeln säger väll i stort sett allt. Och det måste ju vara helgött att höra ” Jag vore ingenstans, Jag vore ingenting om du inte fanns” på en begravning.] [Hoola Bandoola Band – Den Jag Kunde Va. Den här låten spelade Wiehe på Afzelius begravning & när jag hörde den första gången på hans minneskonsert så sprutade tårarna åt alla håll. Det är den finaste låt och hyllning jag någonsin hört & den är redan spikad som nummer ett på mitt Funeral Album sedan många år tillbaka.] [Thåström – Över sundet] [Bjørn Eidsvåg & Lisa Nilsson – Eg ser. Måhända den som har minst ”narcissistiskt svin” över sig, men det kanske är en alldeles för hårt vemodig spark i magen?]

11 kommentarer:

  1. Nooo,, don't you die on me!
    men jag ska kolla videon iaf

    SvaraRadera
  2. corr:videorna. men du måste finnas är ju sjukt vacker.

    SvaraRadera
  3. OK, bara så att det inte blir dålig stämning: jag HAR kollat videon. Minst hälften iallafall! I övrigt är jag för närvarande mest inne på ett blandband med acid house som begravnings-soundtrack.

    /Ye Olde Fist

    SvaraRadera
  4. Mary: Haha, NO DON´T YOU DIE ON ME! I löve it, världens mest klassiska filmcitat, så klassisk att jag inte ens kan komma på någon specifik film ;D Och agree, Du måste finnas är verkligen gåshudvacker, det tog ett tag innan jag förstod att att den (antagligen) handlar om Gud, har inte sett musikalen, men tolkar den på mitt sätt ^^

    Ye Olde Fist: Duktigt jobbat, du har ju redan gjort hälften av jobbet och kommer därmed alltså att slippa det där kuvertet som dimper ner i brevlådan som kallar dig till sorgplikt och obligatorisk närvaro: Motvilliga släpas helt enkelt dit medan bängen går lös med sin batong.
    Men aj, Acid House, hoppas att det inte är alldeles för oförskämt att ta med sig en egen freestyle och överösta med soundtracket från Les Miserables.

    SvaraRadera
  5. haha tru dat. Jag tog det iofs från en Within Temptation-låt men det sägs ju i otaliga filmer oxå :P
    Hm, jag har sett filmen men vettefan om jag gjorde kopplingen gud. men kanske :P jag är fr okristen för att fatta

    SvaraRadera
  6. Intressant! Jag har själv sysslat med liknande. Satt ihop min egen begravningsmusik.
    Under den processen kom jag underfund med anledningen, hur viktig JAG var ! Jag finns (fanns), och måste finnas. och ni andra ska inse detta faktum, lyssna nu på denna sorgesång, och låt tårarna flöda!
    Denna händelse är preskriberad, tack o lov. Självupptagen är bara förnamnet... (jag liknar Afzelius också, sägs det.) men även kungen(den nuvarande).
    Helen Sjöholms röst, finns det nån vackrare?
    Vinterhjärta eller ej, kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Sett videon nu. Nice. Länge tänkt att jag ska se filmen men soon as. Dock läst boken, vilken jävla bölfest men åh så bra. Tror fan inte jag skulle palla den igen. Pinkeyes en vecka typ. Men flmen. Ja. Och kör absolut storskärm på the funeral om massa år

    SvaraRadera
  8. Kalebass: Välkommen till klubben! Jag vet inte hur många vi är som sysslar med detta livsviktiga arbete, men bugar och hälsar dig välkommen ändå. Och intressanta ord, försöker också komma underfund med varför jag alltid sett min ihopsättning av begravningsmusik som mitt, typ, stora mål i livet, haha, och kanske är min anledning samma som din? Eller snarare " Jag är en ovärdig, vidrig människa men NI ska fanimig tycka att jag var viktig!" =P

    Mary: Jag rekommenderar filmen för när du behöver en riktig rejäl utrensning för bölfest är bara förnamnet. Har också läst boken och grät också ögonen ur mig, tror nog att det är den enda gång jag blivit så berörd av en bok, och när jag fick veta att det skulle bli en film hade jag typ världens countdown i månader =P Och herrejözzes, det blir ju typ ännu värre när man läst boken för då börjar man lipa redan innan en händelse bara för att man vet att den ska komma och det var en ren plåga att se den på bio. 4-real asså, det händer nån jävla grej med mig i biosalonger när jag ser något snyftigt, jag blir så otroligt självmedveten på varenda ljud som kommer ur mig och som resultat av att jag försöker hålla mig trängs det ur konstiga knorrningar, bubbel och grymtningar. Hahah, dagens nyord: EMOTIONELLA STÄNKFJÄRTAR!
    Nä men brukar gråta nonstop rakt igenom hela filmen när jag ser den och det kan ju vara fett skönt efteråt....som efter ett utmattande gympass. (Tur att vissa skådisar är så fruktansvärt dåliga, tex Ailu, att tårarna blandas med tokgarv)

    SvaraRadera
  9. ska pirata hem filmen asap. Utrensning är ju aldrig fel, säkert finns det en massa skit som ligger å trycker även om man är glad_chey.
    hahaha stänkfjärtar, fantastiskt

    SvaraRadera
  10. Bra låtval, fast Lisa Nilsson har jag svårt för, gillar inte hennes röst. Thåström är en av mina Gudar, så han är alltid bra. Jag har dock två låtar som står högst på min lista: Lars Demians "På den andra sidan", har du inte hört den så gör det, länkar till youtube-klipp här under. Bästa versionen är dock den som är på skivan, den är pampigare. Kanske finns på Spotify eller liknande om du har det. Sen älskar jag Ozzy Osbourne's "See you on the other side", fast den skulle väl skrämma slag på den äldre generationen...

    http://www.youtube.com/watch?v=kIutdwRco14

    http://www.youtube.com/watch?v=xbDI_pxD_y0

    SvaraRadera
  11. Hanna: Är väll inget större fan av Lisa Nilsson heller men det behövdes en svensk bruttig översättare till hans norska i låten, och tyckte hon skötte det fint, även fast nog vem som helst hade kunnat ta hennes plats. Lyssnade på Demian och fann den väldigt fin, det var något "psalmaktigt" över den som inte direkt var en nackdel heller. Haha, serri, jag är verkligen råtöntig och går igång på vackra, vemodiga eller tröstande psalmer. "Blott en dag" är en stor favorit och funderar på att specifikt be att folket ger faen i sina psalmböcker och att någon får plinga den här på gitarr istället (dock är bra sångröst ett krav, eller Freddie Wadling själv helst i egen hög person, säger bara, GÅSHUD!) :
    https://www.youtube.com/watch?v=zu1YKUgzvAU

    Åh ja, Ozzy, älskade att grotta ner mig i hans "See you on the other side" när jag var tonåring. Fortfarande fantastiskt bra, men känns inte riktigt som "jag" på min begravningsplatta.

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]