tisdag 18 november 2014

I´m not Frankenstein´s Monster. I´m my OWN monster.




Rullar fram på en grusig glesbygdsväg i mammas akutköp från Blocket; en lätt ferruginös blöjraggarkärra med rosa rattmuff, blå plyschsäten & en wunderbaumprydd innerbackspegel. Det är en brottsplats jag lämnar bakom mig. Ett syndens näste på daggvåta kullar. Jag zoomar in det senaste skjutet en gång till på min nikonskärm & det var verkligen en fullträff, en helt jävla LCD-klar överträdelse. Klart jag var tvungen att fly, klart att jag inte kunde stanna kvar för något bluegrassvängigt galej i ladan & sånt där vederqvickande Rooibos-smuttande bakom utedasset.
Jag vet inte riktigt vad jag försökte porträttera när jag intog en väl utstuderad pose vid Vännforsbäckens trolska änglamarker, kanske något rövardotterförvildat eller något slags tjohej-jag-är-så-himla-In-To-The-Wild-alltså, men jag är oomkullrunkeligt & hundraprocentigt bergis på att det inte var Det Dimhöljda Bergets Gorilla.
Jag ser det nu, att jag har felat.
Det första misstaget var, naturligtvis, att överhuvudtaget vara ful. Det andra var att jag traskat omkring på ett festivalområde för överålders kobojs, blåbandister i fotriktiga Birkenstocks & bonniga swingpjattar och på det baktunga, stora hela varit skamlöst glad.
Hade jag inte brustit ut i ett alldeles vedervärdigt gnäggande när någon scenpajsare tappade sin röda tråd & började snurra in sig själv i penibla harklingar & ett tafatt hummande? Hade jag, åhherrefuckinggud, inte hutlöst råstirrat på en tjusig tjomme i skinnpaj & lappade blåjeans som en ytterst pinsam & obehagligt rälig, grovlemmad medusa?
När ska jag lära mig att jag inte längre tillhör?
Att jag är som en folktom, sunkig slumsylta som spillt sin sista Heineken & till & med förlorat sina rättigheter att servera chilinötter?
Roddan sjunger att han är en threetime loser, mamma ägnar sig åt någon slags one-way communication & jag vältrar mig så gott jag kan i skam.
 Zoomar in. Trixar med ton, ljusstyrka & filter. Det är som ett färskt, öppet sår som jag inte kan sluta pilla på. Som jag tvångmässigt kör ner hela långfingret i & gräver runt i för att jag vill att det ska bli infekterat. Och lämna ett ärr som aldrig låter mig glömma.
Jag önskar att jag hade lyten som lutade mer åt fängslande än frånstötande. Att jag hade den där fascinerande Smith, Streisand eller Midler-looken som man kan bära med grandezza & som inte kan vara något annat än pur perfektion genom rätta ögon.
 Min fulhet är inte fotogenisk. Den genererar ingen stor konst. Den är inte ens något som Diane Arbus eller Robert Mapplethorpe hade kunnat vinkla till något närapå intressant med rätt ljussättning & miljö.
Nej, när jag fastnar på bild så är det något man vill släppa taget om fort som fan.

Mitt största mål i livet har alltid varit att vara en bedårande söt & nätt liten måltavla för andras avund. Jag är rätt säker på att jag har större chans att konstruera en alldeles egen kärnvapensbomb bara genom att använda saker jag hittar i mitt skafferi.





[2014-06-14]
 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,



21 kommentarer:

  1. Det råder ingen tvekan om det. Du är de oefterhärmliga träffsäkra ordkonstruktionernas mästarinna. Du borde ge ut en bok och det har du kanske gjort också. Säg till mig i så fall så köper jag den genast.

    SvaraRadera
  2. Zelda, my sweetheart, du är faktiskt sjukt söt ju!!
    och jag håller med Kalle, dDin bok skulle jag köpa vilken dag som helst..
    You inspire me!

    SvaraRadera
  3. Kalle: Oj, vilken jäkla kommentarsmäll alltså! =O Sitter typ mållös i ett stort mållöst " Oh my!" men är så oändligt glad och tacksam, och det är bland det finaste jag läst. Och jag vet ju att du gång på gång bevisar träffsäkra formuleringar så hojta till om du också få dina ord i tryck!

    Mary: Åh men rara, fina du, kan tyvärr bara säga att så är inte fallet. Om jag någon gång skulle råka få till en bra bild så handlar det bara om vinklar, ljussättning, det som döljer defekterna bäst och photoshop såklart =P Och så grymt glad jag blir av att höra att jag inspirerar dig på något sätt, och angående det jag läste i din blogg igår, eller om du har några framtida planer så vet du att jag skulle kasta mig över din bok direkt! <3

    SvaraRadera
  4. azzååå, jag an bara utgå från bilder och där är du iaf gorgeous. Men det är fasiken inte lätt att se själv, jag börjar typ tjuta nä jag går förbi en spegel.

    and yeah
    http://www.bokus.com/bok/9789163725760/jane-spegelns-reflektioner/

    SvaraRadera
  5. Mary: Har alltid haft något komplext problem med att slänga mig ur mig komplimanger/ eller negga någon annans utseende, typ vänner eller bekanta man träffar eller när det kommer till diverse fiiinbloggar och hela kommentarfältet bara är fullt av "snygg du är" och "vacker som få" och man urk för att jag inte tycker att hela ens människovärde ska ligga i hur man ser ut (förutom mig själv dårå) men när det är på tal kan jag ju säga att jag tycker att du är extremt fin med jättefina drag ( och jupp, det är del av min utseenderelaterade ångest, att alltid önska att jag hade andras ansiktsdrag) så vill bara komma fram till att du absolut inte har någon anledning att typ börja tjuta när du går förbi en spegel! =O

    SvaraRadera
  6. Håller helt med, utseende har inte med värdet att göra. Fast rent krasst ser ju världen ut så nu :/
    Meen, jag blir ändå glad to hear, kanske jag vågar uppsöka en spegel idag iaf

    SvaraRadera
  7. Alltså du är så jävla bra. Orkar inte ens anstränga mig och skriva någon fin kommentar (även om du förtjänar det) för allt jag skriver bleknar bort i jämförelse med dina vackra ord. Ord som gör ont. Och sen, inte för att ditt värde som människa på något sätt sitter i hur du ser ut, men men men DU ÄR JU SÅ OTROLIGT HIMLA FIN OCH SÖT SÅ TYST BARA. Ser du nu fick du mig att hålla inne caps lock också.

    SvaraRadera
  8. Får verkligen ingen lust att släppa taget om de bilder jag sett här i bloggen.

    Har nog endast kommenterat hur fängslande dina texter är. Men alltså bilderna då!! Upplägg, ljus, kontrast/skärpa eller brist på dem/det, motiv, KÄNSLA (asssså, generellt gillar jag inte det ordet i såna här sammanhang, men det funkar...). Du fångar så mycket vackert (japp, du är inräknad) genom kameran. Min pappa är fotograf & jag har ärvt hans intresse. Du är så skicklig & plz - tvivla inte på dessa ord. Puss & kram

    SvaraRadera
  9. kan återigen bara hålla med föregående talare

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt att äntligen få se någon annan använda ordet "oomkullrunkelig". Hej! Din blogg ska jag följa!

    SvaraRadera
  11. Man kan ju undra vars fan du håller hus! I min fantasi har du målat upp ditt liv som hämtat ur en kultiverad SVT-filmatisering i typ 11 delar som sänds på en skitbra sändningstid. Typ söndagar klocka tjugää. Det känns även som att Lukas Måddisånn har haft ett konstnärligt finger med i de stillsamma men iögonfallande dramatiska bildscenerna där han kanske eventuellt bett dej harkla lite rånnigt snor och lägga en loma i okammat gräs vid vägkanten. Du går under namnet Lola och ser lite tufft härjad ut men ändå skör på ett flickigt vis i din lite grabbiga jargong när du rattar en skitstor och bökig bil medan du röker en fimp som du sparat i innerfickan av din jacka. En prasslig stereo med sentimental country tillsammans med sprättande väggrus förvarnar omvärlden om din ankomst.

    TJA!!

    Min fantasi är så jävla soft. haha.

    SvaraRadera
  12. Men alltså aösldkfjöasldkfjdsm! (uttrycker bäst det jag känner just nu, vad är ord egentligen, tänker låta som absurdisterna vi studerade förra veckan och hävda att språket är bristfälligt som kommunikationsmedel. eller det kan jag ju för bövelen inte säga, skulle ju just ge mig ut på en lovsång och praisa ditt språk något alldeles oerhört. strunta i mig, jag har en virusinfektion just nu, den bidrar säkert till mitt meningslösa pladder)
    I alla fall, to the point, en grovlemmad finlemmad knappt alls lemmad Medusa är ju en Medusa likväl, inte sant? Tror dock grovlemmad i det här fallet enbart innebär att du slipper ormarna i håret, vilket ju enbart kan tolkas som en klar fördel. Och att konstruera en kärnvapenbomb av det du hittar i skafferiet kan omöjligen vara mer möjligt än att du skulle vara söt och väcka avund. Väcka avund för ditt språk har du redan klarat av [läs ovanstående kommentarer]. Och jag tycker verkligen inte att du ska låta dig tryckas ner av ditt utseende eller din fascination för cowboyfestivaler, för du verkar så jävla intressant. Puss!

    SvaraRadera
  13. Förresten tycker jag att du ska höra av dig om du är i Uppsala någon gång så att vi kan dricka te/kaffe/vin/öl/champange/whatever you prefer och använda språket - det som är bristfälligt som kommunikationsmedel, men skitsamma - för att drömma om våra framtida romaner och så serverar vi oss själva Heineken och chilinötter. Ja det blev öl då.

    SvaraRadera
  14. nu när jag sett dig IRL så står jag fast vid att du är sjukt söt! for real.

    SvaraRadera
  15. Svar: Alltså, TACK för orden Zeldiz! (Gud, vad jag vill kalla dig det nu, det ba poppade upp i huvudet & kändes så bra, z till z, men typisk grej som man själv kan störa ihjäl sig på, hahah)

    Jag är med dig, fast nu var det ju bara i min skalle som han kallade mig för/tyckte det, det var jag som kallade mig det, men man borde kalla SIG SJÄLV för nattfjäril i de där stunderna!! Haha, lovar jag kommer tänka på det framöver när jag skriker okvädningsord åt mig själv & så lugnar jag ner mig & småfnissar lite pga ironin i situationen istället. Får väl se, du gav mig ev. en ångestdämpare där :)

    Du är för gullig <3 PS. Mailar angående 4:e december eller när det nu blev. DS.

    SvaraRadera
  16. Mary: klart du ska våga uppsöka en spegel, du är ju het som fan :) Och fick ju till en full beundrare som köpte mjölkförpackningsclips (?)till håret ditt, hahah, dagens underbara humor!

    Men allra fina Fult, klart inte dina ord bleknar, dom sprutar som en glittrande lyckoboll av konfetti! Du får mig alltid att le och är jag är ett fan av att hålla inne Caps Lock ;) Pössar!

    SvaraRadera
  17. Violent: Oj herregud vilken jäevla kommentarsmäll! Du anar inte har häääpy du gör mig dear! Tycker ju själv att det mesta skjut jag slänger ur mig är rena felträffar och crap, men blir oerhört gla´ att du ser något i dem <3 Själv knäppar min egen far kort som en kratta, snedbilder, avkapade skallar och vet inte ens vart avtryckaren är , osv osv. Är så är såklart jättenyfiken på att se dina verk också, hoppas att du för din egen skull också att du har någonstans att pubba dom *egoboost*, även om du inte vill lägga ut dem på blöggen.

    SvaraRadera
  18. Saari: Haha I KNOW, så himla fantastisk ord! :D Och följer dig redan på blogglööövin ;)

    Hen Heter A: Har nog inte skrattat så mycket på länge så herrejözzes TACK. Och hahaha alltså detta:
    "där han kanske eventuellt bett dej harkla lite rånnigt snor och lägga en loma i okammat gräs vid vägkanten. Du går under namnet Lola och ser lite tufft härjad ut men ändå skör på ett flickigt vis i din lite grabbiga jargong när du rattar en skitstor och bökig bil medan du röker en fimp som du sparat i innerfickan av din jacka. En prasslig stereo med sentimental country tillsammans med sprättande väggrus förvarnar omvärlden om din ankomst. "
    - Känns som om du fångade mig på pricken där!

    Din livliga humor är ju beyond allt och övermänsklig. Du skriver ju inte så mycket på blöggen men herregud kvinna, släng ur dig texter till en bok, bestseller blire såklart, du har ju allt ^^

    SvaraRadera
  19. Isabelle: Men det låter ju fantastiskt! ska härmapa dig och börja kasta ur mig ord som make no fucking sent. Haha, fatta vad skoj att skapa en nonsensblogg som bara består av brhhhhofgggööö och ööööhhhhbtottpfff och få kommentarer som bah "håller med fullständigt!".
    Och fan vilka rara ord, blir ju nästan våt i boxershortsen ju ! *egot som växer igen, undertecknat_ Christian Bale/Patrick Bateman* Verkligen tack gånger tusen! <3 <3
    Och självklart hör jag av mig ifall jag skulle ha vägarna förbi, chilinötter, öl och att drömma om vårs framtida romaner, snacka nonsens och som pricken på det pinsamma iet kan vi ju alltid sjunga karaokeduett och skråla med till Carolas "Främling". Låter superb!


    SvaraRadera
  20. Violent: Åh ja, vad faen, vad är ett dansband utan ett Z på slutet? Om jag någonsin skulle börja uppskatta trudelutter av Larz-Kristerz och kompani och bestämma för mig att klä upp mig i skitfula kläder så är det ju en självklarhet att jag döper bandet till Zeldiz.
    Har inte hunnit kolla om det finns några nya uppdateringar på bloggen din, men hoppas att du känner dig mycket bättre idag :( Och fattar, har expertis i att dunka huvudet i väggen och bah " din dumma dumma jävla hora") Ska göra som dig, " du dumma dumma nattfjäril" låter betydligt gulligare, på gränsen till fniss. Tänk reaktionerna på arbetsförmedlingen, " Jaha vad pysslar du med annars då?" - "Jo jag extraknäcker som nattfjäril ibland eller sprider mina vingar gratis".
    Pöss!

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]