tisdag 17 juni 2014

Vi Nordinare har alltid haft en fäbless för självupptaget malande om våra liv.


Någon brorduktig till farfar Martin.



Vänersborg 21/1 – 87

Hej på dig Lasse! Det är länge sen jag såg dig sist, det var i Tullinge, vi har ofta tänkt på dig och nu så är du stor. Ja, som du förstår så finns samhörigheten. Att du har både bil & husvagn är inte dåligt, eller har du vunnit pengar? Ja det är så du grabben, att är man bara arbetssam, skötsam, ärlig & inte använder sprit är man betrott i banken. Man får heller inte röka, det är att göra slut på pengar onödigt. Jag skall säga dig grabben, jag började livet med två tomma händer, fick arbete hos en kakelugnsmakare i Härnösand, tio kronor i veckan, var där i fyra år och lärde mig plattssättning och uppsättning av kakelugnar. Som utbildad kakel och  plattsättare reste jag från Häggdånger till Karlsborg, lärde mig också som murare & arbetade på olika byggen i Trollhättan, Vänersborg & Göteborg. Arbetade också som yrkeslärare på yrkesskolan i Uddevalla. Men så fick jag ett mer intressant jobb som verkmästare på kriminalvårdsstyrelsen, där var jag anställd till min pensionering, var där i femton år. Har haft pension i över tre år.
Bodde i en stor husvagn, fullt vinterbonad med el, värme, kylskåp & kokplatta alldeles utanför fängelserna.
Jag hade inte någonting när jag reste från Norrland 1939, men med god hälsa & skötsamhet har vi haft ett eget hus i många år, sedan 1943. Vi kan inte klaga, har haft det bra, och jag önskar både dig & Kurt allt väl, tänk på det ( att som man bäddar får man ligga). Jag pratade med Rut idag på telefon & hon sade just att hon bara lever för sina pojkar, att det skall gå bra för er.
Är du och din kvinna gifta? Är det en flicka ni har? Får hoppas att vi till sommaren kan träffas på ort & ställe. Vi har också bil & husvagn, en SMV, bilen är snart 22 år, en Mercedes 190 D, 1965 års modell. Men den går fint, den har du ju sett, den hade jag till Tullinge en gång när ni var småpojkar. Så länge den går bra får den duga, ty jag är inte fixerad av årsmodeller.
Vi har stort garage sammanbyggt med huset så vi har plats med bilen & vagnen. Jag har gjort mycket arbete under årens lopp här på huset men nu är allt klart. Vi har trädgård där vi odlar potatis & grönsaker [och yadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayadayada]
Vi var till Kalix & Haparanda förra sommaren, hos Margit. Din faster var jag och satte upp en kakelugn i hennes stuga, det är ett fullt vinterbonat hus som hon & Pavo fick köpa av min mors halv-syster, men hon har en stuga till uppe i höga kusten som hon tänker sälja. Ja, nu har jag avslöjat något. Men vi får prata mer om det den gång vi träffas.
Min mor tänkte ofta på er pojkar & bad till Gud för er. Jag var väll den av bröderna som stod mor närmast, som hon anförtrodde sig till.
Jag har också skrivit några rader till Martin, några väl valda ord i sanning kan behövas, nu är det för sent, ty jag är emot att folk missköter sig, ty ingen är född med begär i sprit. Han har fått arvspengar i två omgångar & gjort slut på, du förstår, jag gillar & högaktar den ungdom som sköter sig, ty själv har jag fått börja detta livet med noll.

Många hälsningar från xxx & xxx Nordin.  



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]