lördag 7 juni 2014

The things we leave behind. [Ett]



Befinner mig bland absolutisten & evangelisten Allans ruinhögar som stått & samlat damm sedan nittonhundraåttionio. Jag kan med handen på mitt ogästvänliga, ruttna hjärta säga att det här har blivit mitt nya Happy Place & jag vet inte riktigt vad jag älskar mest; att jag verkligen lunkar omkring i pappas galonstyggelser i ett hybble där två oschöna stonefacevålnader fångats på ett mobbefoto, att jag bokstavligen trampar över signerade skatter i en enda stor fyndlåda på tre våningar eller att denna djupt troende herre var en riktigt sjufaltstraffad, stackars sate som Gud inte visade någon som helst nåd. 





Allan & hans .… besynnerliga hobby? Wtf? Psalmsiffror? 



En touch av Bröderna Landby. [ Tiotusenkronorsfrågan: Är det status att ha en farbror som svept i sig diverse dryckjom ur lortbruna, krackelerade kaffekoppar med dessa medfarna gammpöjkar i deras lilla Håkmarkkyffe? Det korrekta svaret är: Ja för fan!] 





Negativ på en korsfäst Jesus. Givetvis. 





På väg hem med den där drömmen om att pryttlarna & tingen i bagaget är gedigna fantasiljonfynd. 


 Fortsättning följer, nån gång.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Riktigt snygg bildserie du har där! Trevligt att du kört analogt i vår annars digitala tillvaro. Är själv intresserad av övergivet och analog fotografi så det är väl inte konstigt att bilderna tilltalar. Ser fram emot fortsättningn! Ha det fint och ta hand om dig! //Fredrik

    SvaraRadera
  2. Åh tack så mycket! Har ju också en fäbless för det övergivna, dock är det här inte fotat analogt. Min Chinon hade precis kapat en rulle så vågade inte riktigt ta chansen att förlora mer precious film :S

    Ha de gött du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte analogt säger du? Tyckte du hade den där analoga känslan i bilderna, du har väl gjort ett bra efterarbete då:-) Du kör inte svartvitt och framkallar själv? Om inte så rekomenderar jag dig att göra det. Då blir det foto på riktigt, så känner jag iaf. Inte svårt är det heller. Färgfilm blir mest bara dyrt i längden och resultatet sisådär tycker jag. Ett annat tips jag har är att införskaffa en gammal mellanformatare, då får du riktigt fina negativ att jobba med!

      Kör på, jag gillar dina bilder!

      Radera
  3. Haha, tack, det måste vara efterarbetet dårå. Hade ju gärna framkallat själv (fast helst färgfilm) eftersom jag älskar 120-formatet men det är ju så galet dyrt att skicka iväg för framkallning. Tyvärr får jag dock migrän bara av att titta på alla vätskor och gräjs man behöver för sitt mörkrum & tycker att kemi är bland det vidrigaste som finns =P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 120 filmen är något helt annat,magiskt men dyrt som du säger. Har testat att framkalla färgfilm hemma och det är inte så svårt om man är nogrann. Lite för bökigt för min smak dock så jag håller mig till svartvitt, det är enkelt och bra. Du behöver inte få migrän över grejerna man behöver för att framkalla svartvit film. Man behöver inte ett komplett mörkrum om nöjer sig med att scanna filmen. Det är tre vätskor att hålla reda på, framkallare, stoppvätska och fix. Och lite småprylar som framkallningsdosa, termometer, mätglas. Det är väl i princip vad som behövs. Det är verkligen inte så krångligt som man kan tro. Hittade din blogg av en slump på Fotosidan, tycker du ska slänga upp lite bilder där. Du har bra bilder som jag tycker du ska visa upp:-) Här: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=80092 har du lite av mina om du känner för att kolla!

      Ha det fint!! /Fredrik

      Radera
  4. Åh, nöjer mig för tillfället med att pubba här på blöggen så länge, men kanske tar steget vidare om jag bestämmer mig för att börja framkalla svartvit film själv och känner för att hänga bland proffsigt folk :)

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]