söndag 14 oktober 2007

Jag är bara ett resultat





Jag är en lögn. En fiktiv karaktär. En kameleont. Ett spöke. Jag formar mig efter omgivningen, kamouflerar och täcker över och pånyttföder och förändrar. Jag
är vad jag är i deras ögon. Jag är deras hat, deras viskningar. Alla deras förhoppningar och drömmar.
Jag är allt som dom tror att jag är och sedan blir jag rädd för att fastna eller inte passa in i den bild som dom målat upp.
Ingenting är på riktigt. Sanningen är relativ.
Jag är en frälsare utan visioner. Ett monster med gloria. Alkoholisten som jagar sin undergång och överklassfrun som vänder bort blicken. Jag är just nu och ett ögonblick som passerat. Något oanvänt men förstört. Någon som man backar ifrån och snabbt glömmer, men som ändå tar för stor plats. Jag är allt som varken jag eller världen vill veta av.
Något alldeles för verkligt.
Men det här är ju egentligen bara en lögnerskas lögner.


Jag står handfallen inför personlighetstest som The Big Five.
Är inte en personlighet lite mer komplex än att den går att sammanställas genom några frågor?
Hur ska jag som hamnat utanför livet veta vad som är jag? Finns det någon fast punkt som är äkta och oförändlig?
Är jag min ångest och smärta?
Är jag mina senaste fem år?
Föddes jag i mitt fördärv?
Finns det något annat
Jag bakom det trasiga och sjuka?
Hur ska jag veta vad som tillhör det nya och det gamla?
Alla människor är resultat.
Och jag är ett resultat av uppväxt, kärlek, omgivning, hinder, oförmågor, och ett liv som utvecklades åt ett annat håll än jag planerat.

Nej, jag vet inte vem jag är. Men det svåraste är faktiskt att bestämma mig för
vem jag vill vara.




10 kommentarer:

  1. Ooo..idag var det ledsam läsning...måste det man är vara konstant blir min fråga då?

    Jag vet vem jag är... just nu...ibland vet jag också vem jag har varit och vem jag ska bli...men inte alltid...

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, mycket svängar textmässigt.

    Nej, jag tror inte att någon är konstant, alla förändras och utvecklas, men på vägen så behåller nog dom flesta sitt innersta Jag.

    SvaraRadera
  3. jag känner igen mej i de du skriver..
    jag önskar bara jag kunde uttrycka mej som dej.

    nu ska jag lyssna igenom dina låtval från forumet ;D

    SvaraRadera
  4. Mike, jag känner mig heldum nu, men vilket forum? Vem är du? :P

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet, väldigt bra. :)

    Känner också igen mig i de tankegångarna. Iaf under mina dåliga dagar.

    Men det kan vara skönt att vara kameleonten ibland, slippa ta ställning och bara forma sig efter allt annat. Slippa bry sig och tänka efter, bara flyta med strömmen och strunta i vars den för en.

    SvaraRadera
  6. lol nu känner jag mej heldum.jag förstår ju att du inte har en aning om vem jag e.men e inte du mia från bddsverige?jag länka mej därifrån hit.lr e jag totalt grundlurad lol? jag ville inte skriva från vikket forum de va utifall de e "hemligt"..radera messet isåntfall..

    SvaraRadera
  7. Tack Johan :)
    Och javisst kan det faktiskt vara skönt ibland att vara kameleont. Särskilt det faktum att man slipper placera sig själv/bli placerad i ett fack, och slippa kämpa för att vara orubblig i sin ståndpunkt.


    Mike:
    Jodå det är absolut jag på BDDforumet:)
    Jag var bara osäker på om jag länkat till min blogg från fler ställen.
    Heter du Mike där också eller är du anonym? Eller det kanske är privat?

    SvaraRadera
  8. Zelda; ang. BDD...vad har du mest problem med?

    SvaraRadera
  9. Hosanna: Jag har inte bdd men känner igen mig i allt som bdd innebär. Annars ligger mitt fokus på huden.

    SvaraRadera
  10. sweet! mitt användarnamn e mikey, men jag håller mest till på den
    amerikanska sajten bddcentral..

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]