söndag 28 oktober 2007

Attityd VS attityd






Det finns vissa typer jag har väldigt svårt för. Nej, det är en ganska absurd underdrift eftersom jag faktiskt inte tycker om särskilt många alls, men gamla avdankade hårdrockare och folk som anser sig vara så himla heavy fucking metal for life hamnar långt ner i min hierarki bland Stureplansbrats, inavlade byfånar och blöjraggare som tutar runt i Volvo och öser på med Eddie Meduza, håriga feminister som går klädda i T-shirts med trycket ”Onanera mera!”, extrema kommunister i palestinasjal som dansar och skuttar runt en brinnande svensk flagga i äkta Che Guevara-anda, och så givetvis nazister. Det måste man helt enkelt pressa in. Precis på samma sätt som alla fröken vilket-land-det-nu-än-må-vara kandidater mekaniskt måste pipa fram att dom önskar en bumbibjörnsbarnvänlig värld vars bittra fiender möts på en blommig äng och börjar mata varandra med kärlek och ostron.

Nu är det så här: Jag lyssnar också på metal och hårdrock. Slänger på en skiva av Dream Evil, Slipknot, Danzig eller Motorhead och känner mig allmänt hård. Leker Gene Simmons framför spegeln och räcker ut en spetsig tunga. Bollar med uttryck som rock on och är helt galet helball i nitarmband. Men det är inget fack jag placerar mig i. Låser in mig inifrån med tribbellås, sitter där inne och trycker med en Jack Daniels och vägrar komma ut.
Dessa stereotyper som jag tillägnar det här inlägget har en väldigt stor tendens att göra precis det. Det är inskränkta losers till pojkar och män som
helt enkelt bestämt sig.
Satt ner foten, lagt armarna i kors och skakat på huvudet.
Fastnat bland gitarriff, drygtuffa miner, idealet om sönderslagna loger och är för lata för orka gå vidare.
Sen sitter dom och skräpar i en skabbig soffa på någon död hemmafest med ett sex pack öl i knäet. Lirar en platta med titeln ”Totalt oparty” och skulle aldrig sjunka så lågt att dom faktiskt anpassar sig efter andras musiksmak och önskningar. Spelar luftgitarr, headbangar, alternativt försöker sig på att growla.
Och när man snällt föreslår att dom borde ge andra musikstilar en chans så är dom snabba med att lägga händerna för öronen och bryta ut i falsksång av valfri Manowar-låt som innehåller något av följande termer – warriors – brothers – steel
eller – metal.
Men om du bara…
NEJ!
Du kan ju i alla fall…
NEJ!

Slutdiskuterat.


Dessa grabbar anser förstås också att hiphop är omusikaliskt trams. Det är den viktigaste ståndpunkten man kan ta. Den gyllene regeln, från att gå från wannabe till lärd och fulländad rocker. Nummer tre på ”Så tar du kontroll över din identitet och håller fast vid den!” – listan.
Hiphop och rap är tydligen bara ett enda stort svart hål i musikhistorien av talanglösa negrer som viftar med händerna och gurglar upp en massa ramsor om bitches and hoes och självömkande misär. Att stänga av MTV och söka sig lite djupare ner i kategorin går ju självklart inte för sig. Att överhuvudtaget komma på sig själv med att uppskatta en hiphop-låt är en dödssynd. Gud så hemskt att tvingas omvärdera sig själv och allt som man trodde sig vara!
att nda stort svart hål i musikhistorien av talanglösa negrer som viftar med händerna och gurglar upp en massa

Det är mycket snack om att det inte skulle krävas någon talang för att göra hiphop.
Men guess what?
Att snöra ihop en låt som kretsar kring live fast die young, slänga på sig en peruk, ett kilo smink och ta med sig en elgitarr ut på scen är inte direkt den allra svåraste musikstilen att bemästra.
Lyssna på politiska Immortal Technique nedan och kom sedan tillbaka med påståenden, mother fuckers.






( Andra bloggar om: , , , , , )

7 kommentarer:

  1. Om du mailar mig så kan jag förklara playern. Lite mycket att ta i kommentarrutan.

    SvaraRadera
  2. Jag har insett att det hela nog är för krånligt för en dataokunnig som jag, så jag lägger ner projektet. Men tack ändå :)

    SvaraRadera
  3. nej det är lätt... men okej då Zelda... kolla i kommentarerna i ditt första inlägg...!

    SvaraRadera
  4. Åh, tack så jättemycket! :) Det gick ju faktiskt extremt smärtfritt det där! Jag vet inte vad jag hade råkat ladda hem för något hyperkonstigt. Det var en himla massa plugins och readmefiler och mappar, och ingenting verkade ha något som helst sammanhang. Jag trodde att players var ett helt kört fenomen för sådana som jag. Men det funkade ju riktigt smidigt på ditt sätt:D

    SvaraRadera
  5. Roligt att jag kunde hjälpa dig... :-)

    SvaraRadera
  6. Jag har haft just en sådan hypernördig, trångsynt hårdrockare som klasskamrat. Och det var ganska fascinerande att eferhand inse att det inte bara var en attityd - han _hatade_ verkligen rap och hiphop och led helvetets alla plågor om han tvingades höra det. Lustig människa.

    SvaraRadera
  7. Imponerande

    Du har förstått vad det handlar om. Jag är en inbiten hip hoppare by heart och blir seriöst överlycklig när jag läser det här.

    Nej nu ska jag fortsätta lyssna på System of a Down.

    (min katt heter Zelda)

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]