torsdag 11 oktober 2007

Det blir ju så mycket roligare när Loket dinglar med benen från ett träd och säger " Spela schack?Ni ska ju spela Bingolotto ju!"



.


Bild från fulheten.com



Det är något med namn som Ingmar Bergman, Andrej Tarkovskij och Mike Leigh som får mig att spotta ut dom med avsmak. Springa runt i cirklar, fläkta hysteriskt med armarna och rent instinktivt skrika
PRETTO, PRETTO!
Jag kan inte hjälpa det. Det är som tics. Som en spya som bara måste ut.
Och det är något med titlar som Barnet, Dråpet, Tystnaden, Natten, som smakar så motbjudande att jag måste trycka in ”13 snart 30” i dvd:n bara för att bli kvitt den bittra eftersmaken.


Sen är det ju alla pretton som faktiskt gillar pretto. Jag kan inte sluta leka med fördomar om att dessa kvasiintellektuella människor hittar en status i tungt filmtittande;
att man tillhör eliten när man diskuterar Tarkovskijs svåra barndom på valfritt forum.
Att dessa människor klistrar upp post-its med texten ”
Ju olidligt tråkigare, desto högre prettopoäng!” bara för att inte glömma vart dom står, liksom. Vad man ska uppskatta och sträva efter.
Förlåt. Jag kan faktiskt inte hjälpa det. Det är inte mitt fel.
Och jag är medveten om att detta gör mig till en från knopp till tå- fjortis som tycker sig finna svaret på livets alla frågor i Tom Greens ”Freddy Got Fingered”.


Jag får i varje fall inte ut något av att se svartvita filmer med sköra kvinnor som teatraliskt lägger handen för pannan och svimmar. Inte heller filmer där regissören med en skakig kamera skildrar sin barndom genom hundratals osammanhängande scener med döda fiskmåsar och tåg ur funktion. Jag vill absolut inte veta av stumfilmer från 20-talet för det är ju som att anse att det är smidigare att få upp en eld med stenar än med tändstickor.
Och jag vill verkligen inte se filmer i alla slags nivåer av grått om överviktiga engelska ungar som pillar navelludd i soffan och kämpar tappert om den sista korven vid matbordet till tonerna av Mozart.


Det finns filmer som är poetiska. Vackra. Djupa. Intellektuella.
Som innehåller ett helt arkiv av känslor.
Och så finns det filmer som kryper in huden, kliar och sprider en intensiv vilja att stänga av skiten och blanda ut en skål filmmjölk med råttgift.





( Andra bloggar om: , , , , , , )

7 kommentarer:

  1. *asgarvar*
    fan va bra du skriver!den här bloggen hamnar lätt på mina favoriter:D.har du skrivit 10 böcker som ligger å dammar på hyllan? känns fan som de ;)
    störtskönt iaf,ciaos
    //mike

    SvaraRadera
  2. Tack så grymt mycket Mike. Helt galet kul att höra :)
    Jag har mina infall ibland, men för det mesta är jag tyvärr skittråkig :P

    SvaraRadera
  3. Hej !

    Tack för ditt besök och dina väldigt fina kommentarer i min blogg ! Alltid lika roligt med nya besökare i bloggen :-)

    Tyvärr räcker inte min tid till att titta närmare på din just nu... jobbet kallar... men jag lovar återkomma snart.

    Sköt om dig & ha en skön kväll !

    Varma hälsningar, Tierra

    SvaraRadera
  4. ofta du e tråkig.försök lura någon annan ;P

    SvaraRadera
  5. Tack själv tierra. Jag tycker mycket om din blogg :)

    SvaraRadera
  6. Hej Zelda! Behöver du bli räddad av Link, så får du allt sms:a honom...:P

    Nej men ärligt talat, suveränt inlägg! Du bekräftar det många tycker, men som de inte vågar skriva, eftersom de är rädda att bli tagna för "idioter med dålig smak" :P


    Alltså...Ingmar Bergman. Inget att sörja. Begraven är han dock...

    Det jag menar är, hans filmer är prententiöst skit, som den kloke Kjell Bergqvist har slagit fast en gång ;)


    Jag hatar pretto-filmer. Jag hatar sådana som kysser pretto-skapare i arslet. Jag hatar sådana som inte vågar stå för vad de tycker.


    Kul att du nämner filmen 13, snart 30. Jag har tänkt skaffa den på msn, och jag gillar den! Ingen pretto film där.

    Okej, det är en moralklyscha, med lite honung över...men ändå, 1000 gånger bättre än en Bergman rulle!

    Och visst känns det bra, att budskapet i filmen är att man inte behöver sluta upp som en otrevlig "krogsslampa", som de flesta tjejer slutar upp som om...

    speciellt om de är populära i skolan...

    då vill jag hellre tro att man kan välja mellan två val, och att hellre välja att vara en shysst medmänniska, istället för en korkad och ytlig tjej :P

    Och gillar man humor, blandat med allvar och intelligens, varför inte se på en CHarlie Chaplin rulle :D ?


    Limelight är en av hans allvarligaste filmer, men det hindrar inte honom från att spela clownen fullt ut i slutet!

    Där hade vi en man med talang, som inte var pretto, som skrev bra filmer och hade humor :D


    "I do not have much patience with a thing of beauty that must be explained to be understood. If it does need additional interpretation by someone other than the creator, then I question whether it has fulfilled its purpose."-Charlie Chaplin


    Jag tycker det är pinsamt å mänsklighetens vägnar, när vissa dårar påstår att Bergman var 1900-talets största regissör...

    Hallå, Bergman är Stefan och Krister i jämförelse med Charlie Chaplin!

    Han både skrev, regisserade, producerade, skådespelade, i sina filmer!


    Smaka på den alla pretto-fantaster :P

    ps. förövrigt så skrev du excellenta rader i Marcus blogg, som dissade det här med att man använder klyschor när man talar till människor som har det svårt...

    tack för nyansen Zelda! Tack för visdomen!


    En visdom det skulle behövas mer av därute.

    Kram!

    (det faktum att jag är blåögd och vädur precis som Charlie Chaplin gör inte mitt omdöme sämre..ds!)

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket, anonym, för din kommentar :)Härlig läsning!

    Haha, ja det var helt grymt när Kjell erkände för i stort sett hela Sverige att han tyckte Bergman var pretentiöst skit. Jag trodde knappt att det var sant, att en stor kändis vågar säga så, i tv och allt.

    13 snart 30 är förmodligen en sockersöt moralklyscha, men jag tycker att den är helt underbar. 13 snart 30 är nog en av våra mest totalsågade filmer, och jag har ingen aning om varför.
    Räcker det liksom inte längre att man blir glad av en film? Måste alla filmer ha ett budskap som ligger så nergrävt att ingen hittar den?


    Jag är nog helt efter på Chaplin-filmer, det enda jag sett är "moderna tider" men jag minns den som helskön iallafall :)

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]