lördag 15 februari 2014

Och jag skiter i att svara när det ringer, det är ett långsamt sätt att bli ensam.



 Jag vet, jag vet, det är så förbaskat mossigt att stå & stampa i prosaiska liknelser om att spela schack med döden & man kan ju sannerligen tycka att jag borde skaffa mig lite eget stoff, lämna Hovs hallar & låta Bergman få ha sitt genidrag ifred; men så är jag ju också en reaktivt deprimerad, håglös & shleten jävla klyscha. Det finns inget mer att krama ur dom här svackorna, det är urvattnat diskbänkrealistiskt trist & helt utan schvung & jag orkar inte svepa en rosa puderpuff med transparent pärlemoskimmer över allt det fula & banala som ryms på sextiofyra, unkna kvadratmeter.
Därför spelar jag schack.  
Därför skjuter jag upp det oundvikliga en stund till medan jag poffar på reservoartobak & flegmatiskt sneglar på någon grånad wallanderplåga som tevefyra spottat ut. Igen.  Om du tror att det är för att jag är ett klenmodig, ynkligt mähä så har du helt rätt, jag måste spilla mitt liv på mina egna ryggradslösa villkor - vilket i klartext betyder att jag vill undvika för mycket kladd, att gå, eller hoppa, över gränsen som a bloody mess. Nej, mitt frånfälle ska vara rougerosigt & månskensblekt schantungtjusigt. En ruhig relief. Som att sjunka ner mot ultasoft vadd efter sin fjärde vetetortilla med tacos & inte behöva masa sig upp igen för att ta hand om disken. Och om du lutar dig närmare ska jag viska en hemlighet:
Jag är så förskräckligt rädd.
Ju mer jag matar min credostinna hjärna med andras ord om vad som händer med medvetandet post mórtem desto tunnare känner jag mig & det är något jag verkligen inte kan hantera. 
Den där jävla ovissheten.
Det där aha nu fattar jag-ögonblicket som jag inte ens kan finna på Wikipedia eller Imbds Message Boards.
Jag måste ha kontroll. Jag måste kontinuerligt hålla blicken fäst på marken när jag går så att jag inte trampar snett eller snubblar över något. Och självmord alltså, jag tror tamefan inte att man kan komma längre ifrån sin comfort zone än så.

Jag önskar att jag kunde ha ett slags chickenrace med döden istället. Att jag hade balls & skinnbyxor i slim-modell. Att jag hade gaspedalen trampad i botten på en Rolls Royce & pretty recklessly svischade fram genom livet i hundranittio kilometer i timmen med ”Going to hell” på repeat i högtalarna. Jag önskar att jag kunde flirta med min egen dödlighet med mascaraklumpiga fauxfransar & sotade ögonlock, att jag livnärde mig på ren spirituosa, rökheroin, bomull & destruktiv tvåsamhet
& jag önskar innerligt att kunde stå på front row i någon sliten sex pistols-tisha, swinga ett warholvitt vildrufs & skrälla att ”after jesus and rock n roll couldn't save my immoral soul i've got nothing left to lose”.
Inte krypa ihop i ett soffhörn i en odörsjabbig heltidshoodie & känna hur hjärtan slår ett dubbelslag när jag blir vittne till en horribel kanalkrock mellan mellan Toddlers and Tiaras & Stargate SG-1. Och absolut inte bryta samman bara för att min favoritdazs inte finns i kyldisken & mor min går med tunga fjät över tröskeln, och nästan skamset, säger att hon nödgades köpa en förpackning Ben & Jerry's istället.

I mangaserien Go! Go! Heaven planerar ett hajpat rockband att på ett grandiost sätt avsluta sina liv på stage & är rätt så talande för coolhetstämpeln som självmord fått på många håll inom japansk kidzmuntration, och tvåtusentretton  skjuter sig extremhögeraktivisten Dominique Venner framför altaret i Notre Dame-kyrkan i Paris & mumlar något i skägget, billig, kal komik här alltså, om att han inte vill ha någon jäkla legalisering av gäydrägg med en vigselring runt sitt abnorma  homofinger. Och  Nationella Frontens ledare Marine Le Pen hyllar denna blodspillning & basunerar ut att ” All heder till Venner vars slutliga, ytterst politiska handling var ett försök att väcka Frankrikes folk”.
Jag är ingen kamikazecutter & vill för allt i världen inte bilda någon netto shinju av ren leda & tristess.  Mitt självmord är varken höger , vänster eller särskilt radikalt.
Det står inte för något. Bara något i värsta fall; en pall i hallen till exempel. Jag är inte sporrad av att säga något viktigt om vår samtid eller peka finger & hämndgirigt slicka igen ett konvolut med ett 
maliciöst ”tji, där fick du ditt as!”.
Jag vill bara slippa att hålögt koxa på Jims Värld & innerligt önska att jag hade ork att zappa bort både mig själv, Jim, Andy & Cheryl.

7 kommentarer:

  1. Du slog just huvudet på spiken. På alla möjliga spikar.
    Vill också äventyra & våga & vara våghalsig; leva som att jag dör imorgon eller leka med elden (så att säga) istället för att sitta på soffan vareviga dag med gråten i halsen pga att det ej finns något underhållande program att se på.
    "Live young and wild and free" en jävla klichée men om en levde så & dog vid ung ålder så har en iallafall upplevt något annat än gråblek misär & folk skulle tänka "mm, hon hade ändå levt klart" istället för att gråta över att de "borde gjort något tidigare"...

    Fasen alltså, det här inlägget är så djävulskt bra skrivet & så spot on att jag skulle vilja skriva ut det & rama in det & spika upp på min vägg.

    SvaraRadera
  2. ALLTSÅ word. alltid lika bra.

    SvaraRadera
  3. Michaela: Oj, blir ju alldeles generad och rörd till typ tårar <3
    Så jag är inte ensam om detta alltså? För min del personligen så tänker jag att jag skulle varit sådär spontan, wild and free om jag bara haft utseendet till det (kombinerat med en lite mer outgoing personlighet men jag antar att det kommer med på köpet) Och jag är så djävulskt avis på alla festivalmänniskor som varje år reser runt och upplever...livet. Som kan bo i sunkiga tält, dricka med främlingar och trängas i folkmassor medan dom skriksjunger med i låtar. För mig skulle det vara en mardröm att vara så utan kontroll, att inte kunna ha mina vanliga spegelritualer och bara gå runt och känna mig äcklig. Jag skulle aldrig kunna njuta av en sådan upplevelse trots att jag så jävla gärna vill.

    SvaraRadera
  4. Nej, det är precis sådär jag känner. Vill ta kontrollen över mitt liv genom att släppa på kontrollen. Slappna av genom att räta på ryggen å upp med näsan i vädret. Vara ung å galen innan åldern springer ikapp (eller nåt). Har lagt all min tro på att jag kommer vara så vid 25. Hoppas det är sant.

    SvaraRadera
  5. "Vill ta kontrollen över mitt liv genom att släppa på kontrollen."
    Word.
    Själv har jag inte så höga förväntningar men tänker att jag får satsa på att vara gammal och galen istället. Så vänta bara...efter femtiofem kommer jag ha Mcdonals-mage, trailortrashblekt hår, en guns n roses-tisha och stå och kråma mig mot en stipppåle alternativt sticka in huvudet i några ynglingars tält på Roskilde och fråga om vi ska hänga. Då jävlar alltså, here i come!

    SvaraRadera
  6. "Bättre sent än aldrig!" som de levnadsglada typerna brukar gasta när någon är a little too late...skämt åsido, det är ju aldrig för sent att ändra på sig. Å även om det betyder att du på ålderdomshemmet gastar att du är "YOUNG AND WILD AND FREE AND NOTHING CAN STOP ME", then good for you. No regrets. Ja, jag är en expert på att svinga med svengelskan men jag känner en hatkärlek till mitt modersmål; svenskan.

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]