onsdag 13 maj 2015

Tack vare det ni är, tack vare allt ni gör, så är jag ensammast i stan. Så förvänta er stora ting av mig, det är Elvis & Einstein & jag.


“If I never see you again I will always carry you
inside
outside

on my fingertips
and at brain edges

and in centers
centers
of what I am of
what remains.” 
 

En enda liten spricka i pansaret. En enda ytligt ynklig rispa på fasaden.
Det var allt som behövdes för att världen skulle tvärvända sig emot mig
&
självbelåtet börja skrodera om att den minsann fortfarande har mig i sitt
strypgrepp,

att allt jag tränger undan aldrig kommer sluta ta varje flyktigt ögonblick
i akt att försöka tränga sig in igen  

jäsa,
     spira &
            svälla upp till ett jävla monstrum.

 Jag har knappast suttit & gött livsolusten med något
selfpitystint i hutlösa chazzerportioner så jag vet i fan vart den har fått
kött på benen ifrån men ändå,
ändå har jag ett expanderande, obn00xiööst jävla desolationhäll under huden,
ett växande, baktungt
ångeståbäke som tar plats jag inte har – & det spelar ingen roll ifall jag bördsstolt
& skamlöst struntviktig pekar på min titel som Ers Hjertlöshet & steviasött spydigt
belyser det faktum att denna typ av hunger efter att bli förstådd förstås inte hör
 hemma här eller
att jag säger fuck it & börjar vanvettsstabba ner det oinbjudna fanskapet med
alla vapen jag har.

Nej, det spelar ingen roll att jag torkar bort blodpärlor från pannan & gastar
WHY. WON´T. YOU. JUST. FUCKING. DIE?
Detta suicidinsvepta, skämmande vemodsveckade tillstånd har tamefan lika
löjligt strånga knän som Voorhees & Krueger
så är det så konstigt att jag vill shawshankslita av mig skinnet för att det är den
enda möjligheten att bryta sig  ut? Att jag skulle gå över lik för ett ögonblick av relief?

Att det är som om att jag sträckläst Depression for Newbies &
bara kan tänka i totalt söndertummade, nötta fraser som förlorat all sin motståndskraft?

Det här är inget som jag vill unna mig.
Det här är inget som är skräddarsytt till Cat Stevens
& rödtjut en fredagskväll.
Offerrollen däremot, det är verkligen inget som ultrasjälviska,
rampljuskåta slynor som jag förtjänar att bekransa sig i men jag tänker fortsätta
spela den med stenströmsoundtrackad bravur ändå.





[ Thomas Stenström - Elvis, Einstein och jag]

" Jag sjunger aldrig era sånger. Min melodi är inte er."




"She was eight years old our first day of grade three when she got called ugly. We both got moved to the back of the class so we would stop get bombarded by spit balls, but the school halls were a battleground where we found ourselves outnumbered day after wretched day. We used to stay inside for recess because outside was worse. Outside we’d have to rehearse running away or learn to stay still like statues giving no clues that we were there. In grade five they taped a sign to her desk
that read beware of dog”,

to this day, despite a loving husband, she doesn’t think she’s beautiful because of a birthmark that takes up a little less than half of her face.
Kids used to say she looks like a wrong answer that someone tried to erase but couldn’t quite get the job done,
and they’ll never understand that she’s raising two kids whose definition of beauty begins with the word mom -
because they see her heart
before they see her skin.

That she’s only ever always been amazing.



He was a broken branch grafted onto a different family tree, adopted, but not because his parents opted for a different destiny. He was three when he became a mixed drink of one part left alone and two parts tragedy.
Started therapy in 8th grade, had a personality made up of tests and pills, lived like the uphills were mountains and the downhills were cliffs,
four fifths suicidal,
a tidal wave of antidepressants

and an adolescence of being called popper, one part because of the pills, and ninety nine parts because of the cruelty. He tried to kill himself in grade ten when a kid who still had his mom and dad
had the audacity to tell him “get over it”. 
As if depression is something that can be remedied by any of the contents found in a first aid kit.

To this day he is a stick on TNT lit from both ends, could describe to you in detail the way the sky bends in the moments before it’s about to fall, and despite an army of friends who all call him an inspiration
he remains a conversation piece between people who can’t understand - sometimes becoming drug free has less to do with addiction and more to do with sanity."







Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. men du är ju så jävla grym på att trolla med ord att jag blir nästan lite arg :P <3

    SvaraRadera
  2. Vad hon sa. Och du. TACK för fina brevet! Jag ska försöka läsa så fort som möjligt så jag kan skicka tillbaka, men jag är inte snabb. Finns det någon låne-tid? Desamma med filmerna. Det finns så mycket jag skaaaa göra seeeen. Du vet. Men jag ska!

    SvaraRadera
  3. Mary käraste; haha tusentusentack som faen! ^^ Men du kan ju BÅDE skriva, måla, fingerskapa och är snygg, Det du, är orättvist!! ;(

    Fult: Hehe, oj snigelposten var på alerten tydligen! Tyvärr inte så mycket till brev det där, bara lite vykortssvammel så tror inte att det finns så mycket att hämta där eller svara på =P Och ingen lånetid, det är självklart ditt nu så känn zero stress bejb, läs eller filmkika månader eller åååår framöver eller ge bort till någon annan på boendet, jag är också SKA SEN-typen och det tar evigheter innan jag hamnar i ett ta- tag -i eller försöka-koppla-av-mood så i get it :)

    SvaraRadera
  4. Härlig låt. Mycket vacker. Vemod är oftast vackert och når in, långt in. Längtan efter något vi inte alltid vet vad... och du... jag förväntar mig stora ting av dig ! Känn ingen stress, men varför inte ge ut en liten skrift med kloka, hemska, målande vackra ord och teckningar och collage kanske...

    SvaraRadera
  5. oroshjärtat: känns som att jag bara upprepar mig själv men tacktack! <3

    kalebass: Åh god yes, Thomas är grym på känslor och att kunna lyckas fånga lyssnaren i en speciell känsla som man bara vill in i igen och försvinna, day after day. Rekommenderar starkt hans "forever young", och så "ingen fick se hur vackra vi var", " dansen före döden" och "jag kommer aldrig mer tillbaks". Livsförändrande stuff och lite livslust på naturlig talangväg ^^
    Och tack som faen, haha! Och känner ingen press, blir antagligen bara lite ihopkrafs någon dag, när som helst duger, fast måste försöka ta tag i farfars verk och renskriva i bokformat, och det du! Den gubben var en jäkel på att knåpa ihop brev med underbart bittra och skojiga formuleringar ur sin ensamhet samt en riktigt hjärtskärande tragik.

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]