måndag 3 mars 2014

What doesn't kill you simply makes you stranger



Det kommer som i vanvettsvågor, det där vedervärdiga, gälla skrattet som skär genom ben & märg & får mig att tänka på vildvittrorna i mattisskogen, alternativt en gläfsande chihuahua. Nej, jag kan inte ens placera denna besynnerliga kakophonia i ett lämpligt stårfaninteutfack, jag vet bara att detta förargelseväckande glada jävla kritter som står utanför porten & hinkar i sig bäverhojt skulle fitta perfekt med en amerikansk fällyxa i bakhuvudet. Samtidigt bryter mitt svarta frassekräk ut i en
fertiljeremiad & löper rastlöst runt vid sängänden ylandes efter hankuk & jag ligger i horisontalläge på bristningsgränsen & tänker att ingen borde behöva leva under sådana här inhumana omständigheter. Allt jag vill är att världen ska hålla käften en stund. Är det så mycket begärt? Va? 




As I Lay Dying” av William Faulkner. Det är nog den klockrenaste boktiteln genom tiderna, för det var precis så jag kände när jag försökte traggla mig igenom dom första trista sidorna. 



Sitter på Teatercafet & tar två öl med två andra BDD:are som förstås är så snygga att jag måste motstå impulsen att vissla efter en servitris & be om en gaffel så att jag lite försynt kan börja stabba mig själv i benet i takt till electrohousebedrövligheterna. Annars känns det helt okej, det där med att finnas. Att vara någon. Någon som stinker billig eau de parfum & chesterfieldrök & raglar till baren som alla andra( överför)friska(de) slynglar & gamla stötar. Smuttar kontinuerligt på en stor, stark & drabbas av små petit mal när jag plötsligt drar väldigt viktiga lärodomar om livet, som att det kan vara rätt gött ändå när man tillsätter lite humle, malt & trevligt sällskap. 




Slöläser Hjärtat jagar allena från nittonhundrafyrtio  av Carson McCullers & jag antar att det är en rar historia om den dövstumma John Singer som folk gärna söker sig till för närhet & förståelse & att den säger något essentiellt om människans längtan efter gemenskap & bekräftelse – men allt jag kan tänka på är att McCullers bara var tjugotre år när hon slog igenom med denna tidlösa klassiker. Att hon vid sjutton rastlösa tösår packade sina väskor & writsporeste till The Big Apple för att skriva & besjälas av staden. Alltså.
En debutroman vid tjugotre års fucking ålder. Jag kan inte annat än att hata det lidelsefulla, virtuosa & slipade flickfanskapet. Och jag kan inte annat än att hata mig själv för att jag fortfarande inte ens har så litet som ett embryo till en början eller ett slut på mitt stora breakthrough. Och minst av allt tålamod.




Här har vi hög klass i alla fall. ”Proggiga barnböcker” av husguden Kalle Lind & ”Misslyckat självmord i Mölndals bro” av Linda Spåman:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]