onsdag 12 mars 2014

Une hirondelle ne fait pas le printemps.





Biblioteket.
En självupplevelse.
En mol allena-krej.
Hur förklarar man för den mer eller mindre sangviniska massan att en sådan trivialitet som att flanera runt bland skönlitterärspäckade hyllor är de största, och klumpigaste, stegen jag tagit på flera år? Hur förklarar jag det för mig själv när jag tammikukku inte ens riktigt vet vad det är jag tagit med mig hem; ett kantslitet exemplar av SCUM-manifestet och vadå?  Värstingångesten när jag rusar mot toaletterna för att conceala mitt AHA-röda, halvt flådda fuckfäjs bara för att upptäcka att det blivit någon slags samlingspunkt för helskinnat, obefläckat hoi polloi som instagrammar varandras shitfits? När jag skakandes som en svart latexdildo & med halsduken virad runt ansiktet som en Niqab smyger längst väggarna & bara väntar på att narciskocken ska skräna efter likes någon annanstans? 
Eller den där timmen när jag vråar in mig i en fåtölj med en bunt tidsskrifter & upplever att det här…
Inte är så himla tokigt ändå? Hur förtäljer man ett sådant vardagligt whatever utan simplistiska ord? Som Valls Kaffe. Cola Light. Ljudet av blad som vänds. Gubbharkel. Studenter som tassar förbi & är noga med att inte störa. Känslan av att tillhöra.
Något bigger? Något faustiskt? Vad fan vet jag.

Jag vet i alla fall att Älg översätts till Hirvi på meänkieli. Att man på restaurangen Bloom i Malmö kan beställa glassar med smakkombinationer som choklad & blodkorv eller körsbär & kycklinglever. Och att Blindskita i stort sett betyder att smita in på toaletten för att ta en timeout & pilla lite på mobben.







Torsdagens men are you fucking kidding me?
Så, Jeanette har kastat in KBT-handduken & ut på plan ett kommer någon skinny hunkvarning i hennes matchtröja & presenterar sig som Elias Lagerkrans. Game on. Bollen är uppenbarligen min & med ett litet snedsmajl tycker han att ja, det är ju bara att köra på. Sätt igång & dribbla dina besvär med mig så får vi se vart vi hamnar. Och jag undrar vad det är för imbecilla HC-krakar som på allvar trott att jag ska fläka ut mina insecurities framför en håttig hipsterpåg i rutig skjorta & tjocka Ray Ban-glajjor som förmodligen har en maffig vinylsamling & kan lira Don McLeans Vincent på gura? Vi borde beställa in Dry stout på The Bishops Arms & elitärt diskutera litteraturstofiler som F. Scott Fitzgerald & Oscar Wilde, inte sitta & föra ett förbannat samtal om vilka deformiteter i mitt utseende som jag upplever som mest ångesttriggande.
Nä, jag vill inte gå in på några detaljer mumlar jag lite försynt medan min nuna låser sig i någon slags duckfacepose & jag tvångsmässigt börjar snurrar en mahognyröd hårslinga mellan fingrarna så chict jag bara kan.
Det var väll allt som behövdes för att han skulle ursäkta sitt kön & hela det maskulina misstaget. 



Och det var väll ungefär så här jag kände när Sanna Nielsen vann melodifestivalen: 












6 kommentarer:

  1. Jag tycker du skriver så otroligt bra! Jag önskar jag kunde åh, skriva typ en fjärdedel så bra som du. Menar inte att smöra eller så. Tycker bara att du skriver på ett sånt sätt som inte kan kopieras, inte likt resten av alla bloggar. Och ja, du är ALLTID helgens blogg.

    SvaraRadera
  2. Fult: Åh wow, ett ögonblick av pur, sprittande glädje. Tack för att du räddade min dag från att vara en total katastrof! Angående skrivande så säger jag bara right back at you, älskar ditt språk och den särskilda tonen du har.

    SvaraRadera
  3. Alltså du skriver ju bara helt WOW. Och apropå biblioteken, de är riktigt mysiga om man tar sig tid att slappna av där en stund! Och fy farao vad jobbigt med hipsterpsykologen.

    SvaraRadera
  4. "När jag skakandes som en svart latexdildo"
    Bröt ut fullständigt i skratt där. Det kom så, oväntat haha. ;)

    SvaraRadera
  5. Isabelle: Åh men tack x tusen! <3 Och haha ja vad faen, det borde ju finnas nån lag på att snygga pojkar inte får pilla runt i tösers hjärnor (eller underliv, om man jobbar på den avdelningen). Nä, gamla gubbar och trygga tanter ska det va´.

    Erajka: Haha, det bjussar jag på! *Höjer glaset för en saftskål*

    SvaraRadera

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]