lördag 16 november 2013

Jag har aldrig drömt om diamanter, jag har aldrig drömt om guld, jag har drömt för att få vila en stund från ärenden och skuld.







En wallflower. Syrenfärgat stoft i blå bussarong.  En vingbränd tjocknäbbad korp som kastar förtörnade blickar på hultaduvorna. Jag är miss villblinåtstort i lundbyskala som krökar på ryggen när någon upptäcker att jag finns. En viskning man lutar sig närmare för att höra & besviket konstaterar att nä, det var ju inte ett dugg intressant det där.
Och jag trängtar efter att gå vilse i skiougen. Vill ha min exil i ochre & mitt norrländska vemod mossgrönt. Vill falla mjukt mot lingonsnår. Vill doppa tårna i svarta tjärnar & inte slukas av Det Stora Blå. Är apan som tar med mig dansskorna &
flyr över ängarna, bort från borjeouisen som smackar med sina beaujolaisfuktiga läppar, viftar med portmonnäerna & skriker efter mer.
Det är på riktigt, huset. Mitt i ett ruhigt ingenstans står det präktigt falurött & väntar på att jag ska midnattstassa över fiskbensparketten i raggsockar, vira in mig i en qulitad filt & dricka varm honungsmjölk på farstutrappan. Ja, här ska vi nog få det fint säger jag, tvinnar en spröd guldlock mellan fingrarna & betraktar min nya, magnifika Mattisborg.  Pappa bara grymtar något till svar. Något opassande realt som hänger sig kvar i novemberluften som en illavulen och illaluktande disktrasa på tork & jag vänder bort ansiktet från hans spleen,
betraktar naturens grandezza & vildvittrorna som flaxar över trädtopparna; som ett löfte om att snart få höra deras ”syns inte...finns inte!” genljuda mellan barrträden & kunna replikera med ett ” Nä, och tacka fan för det!”.
Här är det jag som är hermelinen.
Apan som inte behöver likna dig.

Och jag ska dansa i myrmark tills benen ger vika.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

[ Bloggspått-tips för er som upplever att internätet slukar era ord:
Kopiera kommentaren ifall ni möts av ett blank space efter att ni pressat
på "förhandsgranska", "kommentera som" eller dylikt, och klistra in igen. Såpp!]